|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?
Er det "utrolig merkelig" å være motstander av dødsstraff fordi man ikke mener samfunnet skal ha rett til å ta livet av folk, mener du?
Sånn uten å gå inn på noen diskusjon om hvorvidt samfunnet faktisk er mer brutalt enn tidligere: Tror du at en god løsning på dette ville være å innføre dødsstraff? For i så fall må jeg si at jeg lurer veldig på argumentasjonen og begrunnelsen. Siden når har et samfunn blitt mindre brutalt av å innføre dødsstraff?
Så bytt ut "voldtektsmann" med "drapsmann" i innlegget mitt, om du vil. Poenget mitt (og standpunktet mitt) er likevel det samme.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg nevnte ingenting om hvor jeg står i forhold til dødsstraff. Men å begrunne motstand av dødsstraff med at vi da ville få et dårligere og mer brutalt samfunn, syns jeg er en dårlig begrunnelse. Det betyr ikke at jeg mener at dødsstraff vil virke avskrekkende på potensielle drapsmennesker. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?Jeg er motstander av dødstraff. Jeg liker å tro at jeg kunne tatt livet av den som forårskaet store smerter/død/traumer overfor mine barn, men helt ærlig så tror jeg ikke jeg hadde klart å tatt livet av noen med overlegg.
|
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Det var ikke den eneste begrunnelsen min - hovedbegrunnelsen er at jeg mener at samfunnet ikke skal ha rett til å ta livet av folk. Du siterte det jo til og med da du svarte meg.
|
|
|
#5 |
|
*_*
|
Det har jeg hørt flere ganger også, uten at jeg tar det som en kritikk med særlig tyngde. Jeg tror at de som sier dette, og samtidig har vært utsatt for straff i det norske systemet, sier det for å redde ansikt og vinne street kred. At de tilsynelatende synes det er så behagelig i norske fengsler at de heller vil fortsette som kriminelle som sitter inne med jevne mellomrom, framfor å prøve å føre et lovlydig liv, er vel egentlig straff det også, spør du meg.
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Det kan nok hende ja. Det er jo ikke til å komme fra at det er enkelt ting man ikke vet om seg selv før man faktisk har prøvd. Men jeg håper igrunnen at om det skulle komme dit en dag så mangler jeg den sperren.
Definitivt ikke. |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|