Sv: Velgerguiden 2009: Hvilket parti bør du stemme på?
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Og de ironiske brillene dine har du lagt hjemme? 
Det er selvsagt all grunn til å ta oppslutningen til Frp på alvor. Det de har klart er å være folkelige, direkte og med et budskap folk flest kan kjenne seg igjen i. Helt legitimt selvsagt, det hadde nok vært lettere for mindre politisk interessert velgere å orientere seg hvis alle partier hadde vært like direkte som dem.
Det jeg imidlertid blir skremt og opprørt av er at partiet i så stor grad er populistiske og styrt av hva som gir best uttelling på meningsmålingene. Jeg er nok naiv, men for meg skal et politisk parti ha mer fundamentale verdier enn å ville ha makt.
Ironi-brillene ligger i en skuff, ja.. 
Jeg er nok litt lett-provosert på dette området. Jeg syns det er unødvendig å "stemple" andre som "domme", spesielt basert på at de har et annet politisk syn enn en selv. Det er jo dette som er så bra med demokratiet. Vi alle har lik påvirkning. Vi alle er like "viktige". Og når flertallet stemmer på et rød-grønt regjeringsalternativ, da er det dette vi må slite med i fire år, uansett hvor "domme", teite eller virkelighetsfjerne vi syns de er. Tilsvarende nå. Hvis det blir regjering med FrP, så er det fordi flertallet av den norske befolkningen har ønsket det. Og da må de andre bare leve med det i fire år.
Populisme, jeg skjønner poenget ditt. Likevel må jeg si at enkelte partier hadde kanskje vunnet på å ha litt mindre høytsvevende ideologi, og litt mer konkrete og faktiske saker på programmet. Hvis økonomisk politikk kun var teori og ideologi med flotte navn, så ville ingen engasjert seg. Vi vil alle vite: hva betyr dette for meg? Hva betyr det for lokalsamfunnet mitt? Hva betyr det for familien min? For jobben min? For helsetjenestene? For skoleverket?
Hvis jeg skal generalisere litt så vil jeg si at SV har en ideologi som går på at "folk er domme som brød, men vi er smarte, så det er best at vi bestemmer for dem". Og FrP har en ideologi som går på at "folk må få bestemme selv". Sånn sett kan man si at populismen du mener å se hos FrP ikke er "bare" for å få makt. Det er en ideologi i seg selv. La folket bestemme. Hvis innvandring er en viktig sak for folket, så er det en viktig sak for FrP. Hvis bensinavgifter er viktig for folket, så er det viktig for FrP. De ønsker større individuell frihet.
|