Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-07, 19:21   #1
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Hva bruker jeg elgkjøttdeig til?

Jeg bruker det isteden for vanlig kjøttdeig/karbonade deig. Lasagna, mozzaka, pizza, taco, kjøttkaker, karbis.......

Oppskrift på karbiser!:

800 gr. kjøttdeig
1/2 løk
2 sjalottløk
3 feed hvitløk
2 dl melk
1,5 dl farris
1 1/2 ts salt
1 ts pepper
3 ss finhakket sylteagurk
1 egg

Finhakk løken og bland alle ingrediensene godt sammen. Stek de i pannen til de har fått en fin og gylden farve på begge sider.....

Kjøttkaker lager jeg på samme måte, men har ikke i sjalottløk, hvitløk og sylteagurk. Og så bruker jeg da fløte isteden for melk og øker mengden med 1/2 dl!

Gammel 04-01-07, 19:49   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Takk for tips alle sammen!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 08:11   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har frysaren full av hjortedeig. Blir jo litt samme smaken. Vi bruke det aldri til taco, pizza og slike ting. Det blir feil. Derimot lage eg kjøttkaker, hakk og gryter.

Her er mi hakkoppskrift;
500 gram deig av elg eller hjort steikast.
Skjær 8 poteter og 3 gulrøtter i terningar. Kok dette heilt mørt sammen med en stor løk i grove bitar.
Stamp grønnsakene grovt. Ikkje stavmiksar men den vanlige stamparen. Bland i kjøttdeigen og 3 dl creme fraiche. Eg har også brukt kesam i magre perioder. Dette med hell.
Serverast med tyttebær og flatbrød.

Gammel 07-01-07, 11:15   #4
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

SE Elgkarbonader *?

· 2 kg elgkjøtt
· 1/2 kg flesk
males sammen, 2 ganger. Tilsett
· salt & pepper
· 2 vispede egg
· 2 dl kraft eller sur følte/rømme
Stekes forsiktig.

Brimis elgkarbonader *

· 1 kg elgkarbonadedeig
· 1 hakket løk
blandes. Bland forsiktig inn
· 2 ts salt
· ½ ts hvitpepper
Tilsett vekselvis veske og mel
· 3 dl fløte
· 30 g potetmel
Ha tilslutt i
· 1 egg
for å gjøre deigen smidig. La hvile en halvtime før steking, for at smakene skal få blande seg. Ikke stek karbonadene for mye. Elgkarbonader blir fort litt tørre. Stek dem nesten ferdig og la dem gjøre seg ferdig på fatet.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?

Sist redigert av Mumriel : 07-01-07 kl 11:20.
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:33   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også viltsmaken blir feil til pizza og meksikansk mat, men elgkjøttdeig er nydelig som kjøttkaker, karbonader og gryter i mer tradisjonell vilt-stil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.