Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...
Opprinnelig lagt inn av chara, her.
Det kan ikke bli slik at man oppnår gode karakterer fordi man gjør sitt beste når man faktisk ikke oppnår det man skal. Dette gjelder i alle fag.
Men mener du seriøst at du kan sammenligne de teoretiske fagene med gym? Å oppnå det man skal i gym, hva betyr det da? I mitt hode handler gym i skolen om helt andre ting enn det de teoretiske fagene gjør. De teoretiske fagene handler om å gi kunnskap og et grunnlag for videre utdannelse/jobb, mens gym burde handle om å gi barna en glede over å være fysiske aktive. Fysisk aktivitet er noe vi trenger, det er viktig i et samfunn hvor vi stadig hører på nyhetene at vi blir tjukkere og tjukkere og mindre og mindre fysiske aktive. Jeg tror individuelle hensyn og tilrettelegging er kjempe viktig i gymen, den bør være lystbetont og den bør bidra til at barn og ungdom får innarbeidet det å være fysisk aktiv som en god vane, som noe de trives med.
Jeg ble selv direkte traumatisert av gymen, og først i en alder av 35 år har jeg klart å forsere mine barrierer mot fysisk aktivitet. En ting er alle tårene, alle de nedverdigende opplevelsene og all mobbingen jeg opplevde, men noe av det mest triste med det er vel at jeg var den eleven i klassen som mest av alt trengte å lære meg å like fysisk aktivitet. Jeg har alltid vært veldig overvektig og trening er kjempe viktig for helsa mi, men jeg ble bare opplært til å hate all fysisk bevegelse. Husker jeg som lita jente elsket å være med på fotball, jeg syntes turn var kjempe gøy og jeg stortrivdes i vannet. Men allerde i første klasse oppdaget jeg at det ikke var nok at jeg likte dette, jeg måtte også klare det de andre klarte (om det så innebar at læreren måtte løfte meg over bukken og kaste meg ned i tjukkasen på andre siden når jeg selv var for tung i rumpa til å klare å hoppe opp på bukken). Jeg måtte og finne meg i høylydte protester og sukk fra mine medelever som var på det laget som måtte ha med den jenta som alltid stod igjen til slutt da lagene skulle velges. Jeg skjønte dem jeg, de hadde jo allerde tapt stafetten på forhånd..
Jeg synes gym og fysisk aktivitet i altfor stor grad legges opp på en konkurransebasert måte hvor man ender opp med tapere og vinnere og hvor taperne gjerne er de som nettopp trenger å bli lært gleden ved fysisk aktivitet aller mest (som Tinetoff sier: de flinke har allerede funnet noe de liker å holde på med..). Karakterer i gym bidrar i enda større grad til å forsterke dette og jeg synes det er noe stort tull å si at det må være karakter i gym siden det er det i de teoretiske fagene. Det er ikke samme sak, og fagene har ikke samme formål sett på lang sikt.
*engasjert*