Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 12:06   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Forskjellen ligger kanskje i at omskjæring av gutter av og til er medisinsk nødvendig (for trang forhud osv), mens kvinnelig omskjæring aldri er det. I tillegg er det en praksis som er utbredt også i vesten (bl.a. USA), og det er dermed vanskeligere å ta avstand til det.

Det er vel lettere å dømme noe som er langt fra en selv. Omskjæring av gutter er ofte begrunnet i religion. Om forhuden er for trang blir saken en annen fordi det gir helseplager. Slike tilfeller finnes for jenter også, vil jeg tro.

For at loven Esme refererer til skal gjelde må det vel være et krav om det er frivillig eller ikke og vedkommendes alder. Det finnes jenter som reduserer størrelsen på kjønnsleppene osv.

Gammel 19-08-09, 12:16   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Omskjæring av gutter er ofte begrunnet i religion.

Nei, i USA gjør man det på så godt som alle guttebarn uten begrunnelse i religion, men derimot i hygiene (tror jeg).

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Om forhuden er for trang blir saken en annen fordi det gir helseplager. Slike tilfeller finnes for jenter også, vil jeg tro.

Jeg tviler på at det er spesielt utbredt med tydelige helseplager som krever omskjæring av jenter.

Jeg kjenner at jeg ikke har veldig sterke meninger mot omskjæring av gutter, så sant det ikke er utført på bestialske måter selvfølgelig. Men jeg ser at det er lite konsekvent av meg siden jeg er veldig i mot det på jenter. Jeg ser også at det burde være noe man bestemmer selv, all den tid det ikke er nødvendig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.