|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelseJeg ser det prinsipielle poenget, men syns at skalaen og ikke minst følgene for enkeltpersoner er groteskt annerledes at jeg syns det blir bare forkludrende å blande inn et inngrep som er mer på linje med hull i ørene.
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse
Seriøst så synes jeg det er noe grotesk å sammenligne omskjæring av gutter - å skjære en bit av det mest følsomme organet på små babyer, å risikere infeksjoner, feilskjæringer og, for mange, problemer i voksen alder - med å ta hull i ørene. (Selv om jeg vet at hull i ørene innebærer noen risiko, det også.)
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Ut fra det jeg har sett av smerter og sår etter en omskjæring så er det mye mer riktig å sammenligne omskjæring av gutter med de mildere formene for omskjæring av jenter enn hull i ørene altså. Det er en grov undervurdering av inngrepet å sammenligne med hull i ørene.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Å fjerne deler av klitoris vil vel medføre en betydelig hindring i å ha et tilfredstillende sexliv, det vil ikke en normal omskjæring av en gutt gjøre (uten at jeg egentlig argumenterer for omskjæring av gutter, altså).
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Det er klart en forskjell, men det er mulig å ha et tilfredsstillende seksualliv med deler av klitoris fjernet, og det er mange voksne, omskårne menn som har problemer på grunn av omskjæringen (også selv om man ikke tar med det lille fåtallet som ender opp med å få penis helt eller delvis ødelagt av klønete omskjæring eller komplikasjoner etterpå).
|
|
|
#6 |
|
På (opp?)tur
|
Jeg kan ikke uttale meg om hva en delvis klitorisamputasjon medfører. Men det er ikke uvanlig at menn klager på dårlig følsomhet, etter som jeg har forstått. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
På (opp?)tur
|
Det jeg har lest fra de som har gjort det med barna sine, er at det er langt verre enn hull i ørene, altså. Og kvinnelig omskjæring gjøres på forskjellig nivå, tror jeg. Om man konsekvent tar avstand fra all omskjæring av jenter, finner jeg det vanskelig å godta det for gutter. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|