Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-07, 20:39   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Jeg synes ikke det er særlig lenge til påske og må innrømme at jeg synes det virker greiere med en lang påskeferie. Også særlig fordi det er få andre som har anledning til å ta fri i vinterferien; og at mange må være på sfo eller passes av andre (som chara legger jeg heller ikke noe dømmende i dette, jeg tenker bare at det er uheldig at det blir sånn).
At lærerne kan tenke seg å beholde ferien (avspaseringen) kan jeg forstå, men det er jo ingen andre jobber som kan velge seg et sånt pusterom selv om vi også kunne ønsket oss det (vi har jo også ofte avspasering å bruke, men det er ikke så ofte man har anledning til å bruke den avspaseringen midt i en travel februar), så jeg synes vel ikke det argumentet er så bra.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 20:45   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes ikke det er særlig lenge til påske og må innrømme at jeg synes det virker greiere med en lang påskeferie. Også særlig fordi det er få andre som har anledning til å ta fri i vinterferien; og at mange må være på sfo eller passes av andre (som chara legger jeg heller ikke noe dømmende i dette, jeg tenker bare at det er uheldig at det blir sånn).
At lærerne kan tenke seg å beholde ferien (avspaseringen) kan jeg forstå, men det er jo ingen andre jobber som kan velge seg et sånt pusterom selv om vi også kunne ønsket oss det (vi har jo også ofte avspasering å bruke, men det er ikke så ofte man har anledning til å bruke den avspaseringen midt i en travel februar), så jeg synes vel ikke det argumentet er så bra.

Lærerene får jo den uka okke som, og personlig hadde det nok vært greit med to uker i ett også. Jeg snakker om hva mine elever hadde hatt mest utbytte av læringsmessig.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 20:48   #3
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Lærerene får jo den uka okke som, og personlig hadde det nok vært greit med to uker i ett også. Jeg snakker om hva mine elever hadde hatt mest utbytte av læringsmessig.

Ja, jeg skjønner det, og selvsagt skal lærerne ha den også - men jeg tenker likevel at jeg tror at såpass mange barn er alene/på SFO den uka at det totalt sett i livet deres ville vært bedre å få den senere... kanskje ikke læringsmessig, men kanskje familiemessig?

Gammel 06-01-07, 20:51   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg skjønner det, og selvsagt skal lærerne ha den også - men jeg tenker likevel at jeg tror at såpass mange barn er alene/på SFO den uka at det totalt sett i livet deres ville vært bedre å få den senere... kanskje ikke læringsmessig, men kanskje familiemessig?

Jeg tviler på at så mange foreldre kan ta seg fri både de tre dagene i påskeuks som sfo har stengt pluss flere dager før eller etter påsken. Min mann hadde aldri hatt muligheten til det, men å ta fri 2-3 dager i feb/mars pluss de tre dagene i påsken pleier å gå fint.

Gammel 06-01-07, 20:52   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg tviler på at så mange foreldre kan ta seg fri både de tre dagene i påskeuks som sfo har stengt pluss flere dager før eller etter påsken. Min mann hadde aldri hatt muligheten til det, men å ta fri 2-3 dager i feb/mars pluss de tre dagene i påsken pleier å gå fint.

Ja, jeg vet ikke, jeg vet bare at der jeg jobber ville det vært mye lettere å få forlenget påskeferien enn å ta vinterferie. Og så er jeg litt smålei av at vi som ikke har skolebarn jobber dobbelt hele vinterferien siden det tross alt er mange som tar seg ferie, samme hvor dårlig det egentlig passer....
Vel, men det viktigste er jo hva som er bra for barna. Det er vel ikke noe entydig svar på det dessverre.

Gammel 06-01-07, 20:59   #6
chara
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
chara er litt kul
Standard

Forskjellen er at alle andre tar denne avspaseringen når det passer en selv og arbeidsgiver.
Lærere har mye av denne avspaseringen. Høstferie, vinterferie og noen uker i sommerferien. ( vi har bare 4 uker FERIE). Det hadde vært greit for meg å kunne avspasere utenom disse "feriene", men det tror jeg ikke hadde vært gjennomførbart.
_________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 21:01   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Forskjellen er at alle andre tar denne avspaseringen når det passer en selv og arbeidsgiver.
Lærere har mye av denne avspaseringen. Høstferie, vinterferie og noen uker i sommerferien. ( vi har bare 4 uker FERIE). Det hadde vært greit for meg å kunne avspasere utenom disse "feriene", men det tror jeg ikke hadde vært gjennomførbart.
_________
Chara

Joda, men det er ikke skrekkelig mange steder det er lett å ta en ukes ferie utenom vanlige ferier altså... hos oss vil man da gjerne havne med å jobbe doble dager hele uka før...

Gammel 07-01-07, 20:40   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

En gang på 80'tallet da jeg og søstera mi gikk på skole hadde faktisk bare jeg vinterferie. Lillesøs bodde nordpå med mamma og de hadde ikke vinterferie, fordi det oftest var så dårlig vær på den tida - og kanskje fordi fiskerpappaene var på lofotfiske (hva vet jeg). Den "tapte" ferieuke fikk de ihvertfall igjen til sommeren tror jeg.

Er det ingen skikkelige nordlendinger her da, som kan gi svar?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 21:16   #9
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

En gang på 80'tallet da jeg og søstera mi gikk på skole hadde faktisk bare jeg vinterferie. Lillesøs bodde nordpå med mamma og de hadde ikke vinterferie, fordi det oftest var så dårlig vær på den tida - og kanskje fordi fiskerpappaene var på lofotfiske (hva vet jeg). Den "tapte" ferieuke fikk de ihvertfall igjen til sommeren tror jeg.

Er det ingen skikkelige nordlendinger her da, som kan gi svar?

Nordlending her:

De siste årene har vinterferien vært lagt i tilknytning til påskeferien, men i år ser jeg at det er vinterferie fra 5-9 mars. (SFO holder åpent)

Fridager ellers i løpet av skoleåret var/ er som følger:

22.9
23.10
24.11
Juleferie (fra 20.12 til 3.1)
16.2
Påskeferie (fra 2.4 til 9.4)
30.4
18.5

Her har ikke elevene høstferie, men tror det kompenseres med senere skolestart.
Jeg ser ingen problemer med vinterferie. Skoleruta utdeles i forbindelse med skolestart, og man har dermed god tid til å planlegge hvordan man organiserer i forhold til den. For meg/ oss er det helt kurrant å avvikle ferie i det tidsrommet hvis det planlegges i tide.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 21:33   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Nå har jeg sjekket min kommunes sider og funnet ut at vinterferien er i uke 8 (18.02-22.02) og påsken fire uker senere (17.03-24.03).

Gammel 07-01-07, 21:45   #11
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har jeg sjekket min kommunes sider og funnet ut at vinterferien er i uke 8 (18.02-22.02) og påsken fire uker senere (17.03-24.03).

Hjelp! Her i nord er altså påsken fra 2-9 april.

Ok, nå skjønner jeg at vi snakker om neste år.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 01:37   #12
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alle kjenner en eller flere lærere, og mange har meninger. Jeg også. Jeg innrømmer glatt at jeg gjerne skulle ha hatt de samme "tvungne" avspaseringsdagene / ukene som lærerne har.

Jeg sier ikke at ikke lærerne fortjener det - jeg sier at jeg gjerne skulle hatt det på samme måte. Legg merke til forskjellen ;-)

Mamma er lektor i vdg skole, dvs hun har vært rektor de siste 20 årene. Hun har alltid jobbet enormt mye. Men feriene var lange, og vi hadde det flott når vi nesten alltid hadde mamma hjemme i feriene. (forandret seg brått da hun ble rektor, dessverre) Hun har hatt mange ansatte gjennom 20 år, og de aller fleste har hun beskrevet som flinke, motiverte og hardt arbeidende. Noen har fått andre skussmål, ikke fullt så pene - og det er bare den typen lærere som burde føle seg truffet av Olfigas innlegg.
Ikke dere andre.

Det finnes late lærere med dårlig arbeidsmoral og lave ambisjoner, men de er heldigvis i sterkt mindretall. Likevel bidrar de til å skape myter. Jeg skjønner faktisk ikke helt hvorfor så mange i denne tråden (flinke, motiverte og hardt arbeidende lærere, eller lærerfeller) føler at de må forsvare seg mot og harselere over et innlegg som i og for seg ikke handler om dem?

Jeg jobber selv i offentlig sektor, men jeg er ikke lærer - jeg er byråkrat. Papirtiger, regelrytter, kontor-rotte. Det finnes enormt mange myter om arbeidstagerne i min type virksomhet også. Jeg har aldri brukt en kalori på å ergre meg over denslags. Jeg innbiller meg at jeg, ved å gjøre jobben min på best mulig måte, over tid bidrar til å forbedre inntrykket, og kanskje fjerne noen myter hos de jeg har kontakt med. Noen ganger lykkes jeg, andre ganger ikke. Så lenge jeg vet at jeg har gjort det aller beste jeg kan, er jeg sikker og trygg.

"You can´t make everybody love you", sa Rita Dunn til meg i fjor sommer (dere pedagoger vet sikkert hvem hun er). Veldig rett. Lærere kan heller ikke det, hverken som individer eller gruppe.

Dette ble sikkert springende. Beklager, det er sent

Gammel 07-01-07, 22:25   #13
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Joda, men det er ikke skrekkelig mange steder det er lett å ta en ukes ferie utenom vanlige ferier altså... hos oss vil man da gjerne havne med å jobbe doble dager hele uka før...

Hvis vi først skal kverulere litt, så tror jeg de aller fleste lærere mer enn gjerne hadde byttet vekk vinter"ferie", høst"ferie" og lang sommer"ferie" med å få lov til å bestemme en fridag og ferieuke i ny og ne selv. Vi må alltid reise på ferie når det er som dyrest, og vi kan aldri ta en langhelg utenom feriene. Vi kan nemlig ikke jobbe dobbelt uka før -dvs: vi jobber gjerne dobbelt, men vi får ikke avspasere når vi vil for det....

Men det var en digresjon ifht spørsmålet. For meg ville det ikke spilt noen rolle i det hele tatt. Jeg tror enkelt og greit jeg ville latt være å stemme over det, og bare tatt skoleruta til etterretning når den kom.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:16.