Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forslag til ukemeny

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-07, 21:54   #1
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forslag til ukemeny

Mitt beste tips er å ha klar ferdig oppskårne grønnsaker i kjøleskapet i en bolle med vann. Ta fram og la barna forsyne seg, skrell en gulrot til deg selv og lag mat. Alternativt kan du servere dypfryste grønnsaker som de får på skål og kan plukke fra.

Dette er ting som datteren min har funnet på for meg, hun elsker grønnsaker og blir rasende hvis hun ikke får litt knask av det grønne før middag.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:00   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kjøpte en familieplan (uunværlig når en i familien jobber turnus) hvor alle vakter, kurs, møter og andre planer skrives inn. Der er det en egen kolonne for middag.

Vi begynte med middager vi kan lage og pleier å ha, og skrev dem på planen. Når middagene står klare på planen er det lett å se hva som trengs og handles inn. Etterhvert har vi prøvd nye oppskrifter og utvidet reportoaret av middagsretter. Jeg fatter ikke at vi noen gang har klart å bestemme middag fra dag til dag. Det er så lettvint å ta det for en uke/to uker/ en måned av gangen

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:15   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ei uke kan ofte se ut slik hos oss:

mandag: Fiskekaker, poteter (som er skrelt kvelden før og er klare til å sette på), gulrøtter, blomkål, brokkoli og sopp, løk og squashstuing. 30 min

tirsdag: lasagne eller annen form som er laget dagen før og er klar for steikeovnen. Mens den står i ovnen spiser vi grønnsaker og gjør lekser. ca 35 min

onsdag: pølsegryte eller spagetti og kjøttdeig. max 30 min

torsdag: kokt eller ovnsbakt fisk med poteter (gjerne skrelt dagen før), gulrøtter, broccoli og blomkål. 30 min

fredag: Fullkornswraps med kylling/kyllingkjøttdeig/karbonadedeig/lammekjøtt.
masse gode grønnskaer, dressinger og oster alt etter om vi velger taco, gresk, sursøt etc. Lar ungene dele opp grønnskaene mens jeg steiker kjøttet. 30 min

lørdag: Et eller annet til oss voksne (ungene får grøt og god kvelds), ofte svinefilet med asparges eller wok.

søndag: Ofte fisk eller kjøttmiddag. Alt etter hva som er i fryseren. i morgen blir det røykefisk med hvit saus og gode grønnsaker.

Vi lager sauser etc fra bunnen av og det er regnet inn i tida som står oppgitt. Jeg har selvsagt flere forslag, men tok utgangspunkt i ei ca uke.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 22:18   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi tar ofte middagen før snuppa skal legge seg, da har vi god til til å kose oss litt sammen først, og så lage ordentlig mat. Da blir det gjerne en bolle med havregryn og melk eller noe da vi kommer hjem.

Ellers er det jo greit å bestemme at man skal ha fisk en dag, kylling en dag, wok en dag osv, suppe og rundstykker en dag osv, og planlegge ut i fra dette.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 10:50   #5
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

fredag: Fullkornswraps med kylling/kyllingkjøttdeig/karbonadedeig/lammekjøtt.
masse gode grønnskaer, dressinger og oster alt etter om vi velger taco, gresk, sursøt etc. Lar ungene dele opp grønnskaene mens jeg steiker kjøttet. 30 min

Hvor får man kjøpt Fullkornswraps? Hvordan ser de ut?

Gammel 07-01-07, 11:00   #6
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har i perioder vært kjempeflinke med ukeplaner og middager fra bunnen av etter å ha fulgt mims oppskrifter på NM. Hurra for Mim!

Nå pusser vi opp og det blir litt så-som-så med maten også. Men prøver så godt jeg kan.

Her er lista jeg for forrige uke og denne uka:

Tirsdag: fiskeboller i hvit saus med spinat, poteter og raspa gulrot, kålrot og eple
Onsdag: Suppelapskaus med biffkjøtt og naanbrød ved siden av
Torsdag: Fisk i form med potet og salat
Fredag: Thai-kyllingsuppe med naanbrød

Lørdag: Pølsepizza og salat
Søndag: Steinbit i form med grønnsaker og potet
Mandag: Pannekaker og ertesuppe
Tirsdag: Fiskepinner, poteter, rømmer og raspa gulrot, kålrot og eple
Onsdag: Ovnsstekt kyllingfilet, hjemmelaga pomfri og kokte grønnsaker
Torsdag: Stekt sei, wokgrønnsaker, ris, sweet chilli saus
Fredag: Mulig omelett med rester

Uka etter planlegges på torsdag tenker jeg, og så handler vi inn enten den kvelden eller på fredag, alt ettersom hvem som har fri og tid. Jeg elsker å handle i butikkene når det er lite folk, så enten i ni-ti tiden på kvelden eller fra de åpner om morran.

Mannen jobber også turnus og derfor må vi tenke oss godt om når det passer å lage mer kompliserte middager som tar tid og når vi må ta enkle varianter. Siden vi så ofte har middag fra bunnen av så bryr jeg meg ikke de få gangene vi har pose-suppe eller annet. Fra sommeren av kommer jeg også til å jobbe turnus og da tror jeg dette kommer til å bli en utfordring for oss.

Gammel 11-01-07, 20:54   #7
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En typisk uke:

• Man: Fersk pasta med tomatsaus og salat
  • Tirs: Fiskepudding og reker i hvitsaus i terteskjell
  • Ons: Medisterkaker med poteter og makaronistuing
  • Tors: Kyllingwok med ris/nudler
  • Fre: Taco
  • Lør: Hjemmelagd pizza
  • Søn: Svin med gratinerte poteter og dessert til slutt

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:05   #8
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

.. og da spør jeg; spiser barna alle disse middagene dere lager?

Mine barn spiser det meste men vi har jo også endret matvanene til at maten passer for de små. Vi spiser alltid mat sammen her. Vi lager noen standardretter som alle liker.
Spiser enten poteter, pasta eller ris hver dag og også grønnsaker. Fiskemiddagene blir ikke så veldig spennende. Det er enten fiskeboller, fiskepudding eller fiskepinner.
Det går ellers mye i kyllingfilet-retter og kjøttdeig-retter.
I helgene er det ofte hjemmelaget lasagne eller hjemmelaget pizza.

Ja, det blir kanskje kjedelig men vi er nå vant til det.
Har spurt mannen flere ganger om han synes vi skal finne på noe annet men han sier det er bra som det er.

Denne linken skal jeg følge med på så kanskje vi kan utvide middagsrettene litt...

Gammel 07-01-07, 12:28   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

..

Vi har alltid felles middag med barn og voksne, og jeg har aldri laget spesielle "barnemiddager". Jeg kunne aldri tenke meg å leve på pasta og pølser og pannekaker hver eneste dag, fordi det er det ungene "vil ha". Det tror jeg rett og slett er veldig mye hva man gjør det til. Hvis man tar utgangspunkt i at barn alltid må ha noe annet enn det man spiser selv, og lager noe eget til dem, så er det jo ikke rart at de forventer det.

Jeg vil si vi har veldig varierte middager. Om ikke minstemann liker absolutt alt tilbehøret eller alt som står på bordet, så er det alltid noe han kan spise, og han spiser det aller meste.
Han liker ikke poteter, men jeg lager ikke pasta eller ris til ham av den grunn, de dagene vi har poteter til middagen. Da spiser han kjøtt/fisk og grønnsaker.

Om jeg en sjelden gang lager noe som er så sterkt at det blir for sterkt for ham, så tar jeg av litt før jeg tilsetter det siste av krydder/chili.

Min erfaring er at barn liker mye mer fisk enn fiskepinner og pudding. Ren fisk går ned på høykant her ihvertfall. Foliepakker er en genial tilberedningsmetode for fisk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 10:37   #10
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Vi kjøpte en familieplan (uunværlig når en i familien jobber turnus) hvor alle vakter, kurs, møter og andre planer skrives inn. Der er det en egen kolonne for middag.

Sånn trenger vi! Hvor fikk du kjøpt det?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 10:47   #11
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

zol: slik plan kunn ejeg og tenkt meg ja!

Gammel 07-01-07, 11:11   #12
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset har vi faste dager for ulike middager.

Mandag: kylling
Tirsdag: fisk
Onsdag: som regel suppe eller salat
Torsdag: kakedag (fiskekake, kjøttkake, pannekake eller pai)
Fredag: pizza
Lørdag: gryterett
Søndag: poteter, langkoke/steike middager

Forslag til meny kan da være:

Man: Kyllingwok
Tirs: Fiskepakker
Ons: tomatsuppe (bruker mim sin enkle oppskrift)
Torsdag: Pai med bacon og broccoli
Fredag: pizza med spekeskinke og ananas
Lørdag: Hjemmelaget biff stroganoff (superenkelt!)
Søndag: Honningmarinert kalkunfilet med appelsinsaus.

Man: Tikka masala (de har en supergod pose fra santa maria)
Tirs: Torskefilet med mangosalat og ris
Ons: Fiskesuppe
Tors: Kjøttboller, couscous og yoghurtsaus
Fre: Pizza med karbonadedeig, sopp og løk
Lør: Kalkunpølsegryte med slottspotet og salat
Søn: Ovnsbakt laks med hasselbakt potet og agurksalat

Man: Kyllingstrimler marinert i mango chutney, med ris og utvalgte favoritt gr.saker (cherrytomat, sukkererter, minimais, blomkål)
Tirs: Fiskegryte med rester av laks
Ons: Blomkål og broccolisuppe med bargetter
Tors: Fiskekaker, brun saus, potet og revet gulerot
Fre: Tortillapizza (bruk tortilla som bunn og la alle lage sine egne pizzaer)
Lør: Kyllingcurry-gryte
Søn: Kalkunbryst med waldorfsalat, saus og ris/potet

Man: Kylling i pitabrød
Tirs: Deilig fisk (fiskeform Mim har lagt ut oppskrift)
Ons: Thaisuppe med kylling og nudler (Mim sin oppskrift)
Tors: Kjøttkaker i brun saus med potet og gulerotstuing
Fre: Pizza med bacon, ananas og sopp, toppet med rucculasalat.
Lør: Taco
Søn: Marinert svinefilet med ris, soppstuing og salat

Gi en lyd hvis du vil ha oppskrifter. De fleste ligger her ute fra før.
Jeg bruker aldri lengre enn 30 min på middag i hverdagen.

Gammel 07-01-07, 11:21   #13
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan lage oversiktlige kalendere, èn for hvert familiemedlem, èn for middag osv. på google.com/calendar. Man kan printe ut om man vil.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:44   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uke 1:
Mandag: Svinestek og hjemmelaget potetmos og kokte grønnsaker
Tirsdag: Fullkornpasta med stekte kjøttboller, tomatsaus og salat
Onsdag: Laks i terriyakisaus, ris og salat (opprinnelig Tinetoffs oppskrift, tror jeg)
Torsdag: Tomatsuppe med pasta og egg. Hjemmelagde rundstykker
Fredag: Tykk fiskesuppe (Grete Roede-oppskrift. 1 pose Bergensk fiskesuppe tilberedt med 4 dl. vann og 3 dl. skummet melk. Putt oppi 1 boks mais, to gulrøtter i skiver, 1/2 purre, 300 gram torsk og 2 ss lettrømme)
Lørdag: Risgrøt. Egnet varm kveldskos.
Søndag: Utgår fordi vi skal bort.

Uke 2:
Mandag: Kyllingfilet i sursøt saus. Ris og salat.
Tirsdag: Gryterett med karbonadedeig. Kokte poteter og salat
Onsdag: Omelett med spekeskinke og laks. Salat og brød.
Torsdag: Fiskepudding i hvit saus, gulrøtter og poteter
Fredag: Restaurantbesøk.
Lørdag: Risgrøt. Egnet varm kveldskos
Søndag: Ikke bestemt ennå

Uke 3:
Mandag: Grønnsakssuppe av egnede grønnsaker. Brød
Tirsdag: Fullkornpasta med laks. Kokt brokkoli
Onsdag: Chili Con Carne med karbonadedeig
Torsdag: Pannekaker
Fedag: Wok med kyllingfilet og nudler
Lørdag: Risgrøt. Egnet varm kveldskos
Søndag: Ikke bestemt ennå

Ukeplanene våre for disse ukene bærer litt preg av at de er laget i hui og hast før vi hadde helt oversikt over hva som skulle skje de ulike dagene. De er ikke særlig spennende. Vanligvis tar vi utgangspunkt i uka vår med aktiviteter og gjøremål. Det er viktig å sortere ut de dagene man vet man kommer til å ha det mest travelt og plassererer middager det tar kort tid å tilberede der. I utgangspunktet forsøker vi å ha én dag med ris, én dag med pasta, minst én dag med poteter (vi er alt for dårlige til å spise poteter ), én dag med kylling, to dager med fisk, én dag med karbonadedeig, svinekjøtt e.l., én dag hvor grønnsaker spiller den største rollen osv. Vi har alltid grønnsaker i en eller annen form.

Vanligvis har de store gutta mine én ukedag de tilbereder middag på også. Da bestemmer de selv hva de skal lage, men de må ha planlagt retten på forhånd og sørget for at ingrediensene er i hus.

Sist redigert av LilleT : 07-01-07 kl 11:51.
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 13:04   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Sånn trenger vi! Hvor fikk du kjøpt det?

På en bokhandel. Tror det var den på Ski storsenter? Nordli? Tanum? Syns den er koseligere enn google sin

Den har fem kolonner (meg, mannen, ztjerna, alle og middag) og et bilde som passer "måneden" nederst. Burde være en smal sak å lage
selv egentlig.

Ztjerna spiser forøvrig ikke alle middagene vi lager men etter råd her inne fra har vi bestemt oss for å tenke "han skal bo her noen år, da bør han bli vant til maten". De spiser også i barnehagen en time før vi har middag, også er det kvelds to timer etter det - så om han ikke spiser noe særlig av middagen sulter han ikke ihjel

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 14:08   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Hvor får man kjøpt Fullkornswraps? Hvordan ser de ut?

Jeg får bare tak idem på Ica Maxi. De er helt like vanlige wraps, bare grovere. Fra Santa Maria.

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

.

De spiser deler av måltdene. En av dem liker kanskje ikke så godt en grønnsak etc. Vi lager mat som ikke er så mye blandet i utgangspunktet slik at vi kan blande sammen det vi liker på tallerken.

Lørdag har vi kun voksenmiddag og da lager vi ting vi vet at ungene ikke er så glade i.

Gammel 07-01-07, 15:01   #17
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Mandag: Laks i folie
Tirsdag: Fullkornspasta og karbonadedeig
Onsdag:Torsk i folie
Torsdag: Fiskekaker i brun saus
Fredag:Tomatsuppe
Lørdag:
Søndag: Skinkebiff i form

Vår ukemeny denne uken.
Lørdagen er tar vi da.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 15:14   #18
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Datteren min spiser heldigvis det meste. Hos oss er det nok meg som liker fiskepinner best, mens snuppa på 3 alltid har likt ren fisk veldig godt. Det går ned på høykant.

Det er selvsagt opp og ned hvor mye hun spiser av alle ingrediensene, men stort sett enten alle eller alle unntatt en ting. Noen ganger vil hun ikke ha brokkoli, og da bare dropper hun det og tar mer gulrot i stedet for eksempel.

Godt poeng at de skal jo bo her noen år disse barna. Eneste tilpasning vi gjør er å droppe supermasse chili og sterkt krydder, resultatet er at hun liker faktisk relativt sterk mat og mye hvitløk nå som hun er litt større. Som ettåring ville hun ikke ha slikt, og vi tok av kjøtt/fisk før vi pøste på med krydder.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 17:20   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Lørdag har vi kun voksenmiddag og da lager vi ting vi vet at ungene ikke er så glade i.

Det har vi også. Det går an å fortsette med det selv om ungene blir større, altså? Våre er snart 3 og 5 og legger seg før vi spiser i helgene. Hvordan gjør dere det rent praktisk når ungene er såpass store og gjerne legger seg sent?

Forøvrig signerer jeg Maxi. Vi lager samme mat til alle og den maten vi ellers ville ha laget. Kunne ikke falle meg inn å forandre kostholdet til det verre med barn i huset. Tvert i mot ble jeg enda mer opptatt av sunn mat etter jeg fikk barn og her serveres all slags mat. Jeg må dog innrømme at vi kanskje spiser mer salat i helgene enn i ukedagene. Ungene er ikke like glade i dette som annen mat, men vi er velsignet med utrolig lite kresne barn. Min eldste spiser absolutt alt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 17:26   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Det har vi også. Det går an å fortsette med det selv om ungene blir større, altså? Våre er snart 3 og 5 og legger seg før vi spiser i helgene. Hvordan gjør dere det rent praktisk når ungene er såpass store og gjerne legger seg sent?

Vi har fredag som familiekveld med god mat, litt kos og tvkveld (ungene er i seng til klokka ni). Lørdagen spiser vi ca klokka åtte og da har ungene lagt seg/trukket seg tilbake på rommet. Hvor lenge vi kan ha det slik, vet vi ikke, men vi nyter voksenkvelden så lenge vi kan.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.