|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Det er jo det vi gjør? Nyttegjør oss dyr. Nå er det jo jakt-tid. Reagerer dere på det og? Gårdbrukere slakter lam, kalv, sau osv. Dyr er altså natur-ressurser. |
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg reagerer ikke på at noen går på jakt eller slakter dyr nei. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Her i Norge er det mange eksempler på at kyr, sauer og griser har sultet ihjel på båsen. De fleste pelsdyr gnager ikke av seg føttene og tygger i stykker kroppen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
På samme måten som jeg vet at biffen jeg steker, skoene jeg går i og andre animalske produkter er OK. Jeg setter ikke spesielle kritererer for pels. Pels er for meg et produkt som er likestilt med andre animalske varer og derfor vurderes på samme måte. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Jeg har fått så mange motsvar her, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Tror jeg bare konstanterer at det er en viss uenighet ute å går her. |
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man vil alltid finne dyr som ikke har det bra, på lik linje som man vil finne barn som blir vanskjøtet av sine foreldre. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Ja, og det er en annen skål. Som jeg sier så er jeg imot dyrehold hvor dyrene plages. Akkurat avlivningsmetoden reagerer jeg ikke så mye på. Så vidt jeg vet er avlivning med støm smertefritt, men det at dyrene står i små bur synes jeg er grusomt! Men hvis dyrene hadde blitt behandlet anderledes synes jeg at pels hadde vært helt OK. Sist redigert av him : 27-09-06 kl 13:31. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Men syns du pelsdyr i Norge i dag blir behandlet akseptabelt? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Jeg vet ikke sikkert hvordan pelsdyr i Norge blir behandlet i dag. Hvis de enda sitter i de små knøtteburene sine mener jeg ikke at det er akseptabelt, nei. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
De du nevner her er naturlige byttedyr. Vi bruker kjøttet og skinnet, og lite av dyret går til spille. Når var siste gang du lagde deg en deilig revebiff? |
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Ha-ha.. sant! Dyr er jo ikke bevisst sin egen eksistens, har andre smerte-terskler osv. Dessuten har jeg sett en del reportasjer på TV osv. hvor det viser seg at oppdrettere tar seg av dyrene sine. Skulle de slutte med dette, som de har holdt på med i generasjoner? Gå på trygd isteden? |
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva? Hvordan vet du dette (det jeg har uthevet)? Dyr har vel like mye smerter som oss mennesker?
|
|
|
#14 |
|
Viser tenner
|
Det er jo fordi de er bevisst sin egen eksistens at de er livredde, skader seg selv og avkommet sitt. Noen mennesker skader også seg selv (og/eller andre) når de har vondt.....
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#16 |
|
Bree
![]() ![]() |
Jeg er dyrevenn og bruker verken skinnsko eller pels :basta: |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Dette var en spøk vel? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Pelsdyr drives i 95% av tilfellene som tilleggsnæring til andre typer landbruk.
Størstedelen av skinnene som produseres i Norge eksporteres. Så om du kjøper deg en pelskåpe kan den like gjerne komme fra Asia hvor det ikke finnes noen dyrevernlov og dyrene mishandles og kan bli flådd levende. Virkelig en flott næring å støtte opp om. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|