Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
Jeg skjønner jo det. Men det er liksom noe litt sånn stakkarslig over det hele. Hvem er Norge liksom? En pitte liten ubetydelig stat langt oppe i nord med et elendig og nesten ikke-eksisterende militære. Jada, klart vi sender spioner til Kongo. Det har vi veldig mye å vinne på. Det blir liksom toppen på kransekaken. Latterlig rettsak, mangel på kunnskap, eller frekkhetens nådegave. Det demonstreres på så utrolig mange nivå hvor lite siviliserte de er, og det i seg selv understreker jo bare: Hva i all verden skulle vi oppnå med å spionere, - eller for den saks skyld skyte en familiefar i jungelen? Det høres jo ut som det er 5åringer som styrer rettsaken. Skjønt jeg er sikker på at femåringer i siviliserte land har mye mer rettferdighetssans enn det som er demonstrert der nede.
Jeg er rimelig overbevist om at Norge har folk i en del land av grunner man ikke roper så høyt om. Det er for eksempel sannsynlig at forsvaret sender norske "etterretningsagenter" (eller hva det nå heter) til land der det i framtiden er aktuelt for Norge å gå inn med styrker gjennom FN og NATO.
Disse to gutta hadde ID fra det norske forsvaret på seg da de ble tatt. Dette sammen med en lang historie i Kongo der europeiske land har gått inn og forsynt seg og drept i et omfang som er helt vannvittig, gjør at de nå er dømt for spionasje, tror jeg.
Belgia, som også kan sies å være en liten stat, styrte Kongo på 1800-tallet og bidro til å ta livet 10 millioner afrikanere. Vi kan være oppgitte over det korrupte og håpløse rettssystemet i landet i dag, men hvis man tar en titt på historien, er det ikke så vanskelig å se hvordan forholdene har blitt som de er.
På en eller annen nettavis så jeg at det nå er krav om å holde tilbake bistandsmidler fra Norge til Kongo, men heldigvis avviser Jonas dette foreløpig.