Sv: Bråker induksjonstopper?
Det ser, som jeg trodde, ut til at frykten for at induksjonstopper skal ta knekken på brukere av pacemaker er overdrevet.
Noen tilfeldige bruksanvisninger jeg sjekket sier:
Opprinnelig lagt inn av Siemens
Personer med elektroniske implantat som pacemakere kan bruke induksjonstopper i samsvar med de instruksene som er gitt for bruken av implantatene.
Opprinnelig lagt inn av Miele
Vær oppmerksom på at det i umiddelbar nærhet av det innkoblede apparatet oppstår et elektromagnetisk felt. Det er ikke sannsynlig at pacemakeren blir påvirket av dette. Hvis du imidlertid er i tvil, henvend deg til produsenten av pacemakeren eller til legen.
Opprinnelig lagt inn av Electrolux
Med hjelp fra ekspertise på området har Electrolux undersøkt hvordan induksjonstoppen påvirker forskjellige typer pacemakere. Resultatene viser at det er ufarlig for brukere av pacemaker å bruke induksjonstopper, så lenge de overholder en SIKKERHETSAVSTAND PÅ 30 CM FRA INDUKSJONSTOPPEN.
Og mer detaljert fra EP-Europace (an international, English language, peer-reviewed journal. It is an official Journal of the European Society of Cardiology and the European Heart Rhythm Association.), der det så vidt jeg forstår går frem at det i verst tenkelige kombinasjon av kokekar og pacemakertype kan forekomme forstyrrelser på avstander næremere enn 35 cm.
Ben "tick tick" Murphy
|