|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot? | |||
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
39 | 17,73% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. |
69 | 31,36% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. |
93 | 42,27% |
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. |
10 | 4,55% |
Annet. |
8 | 3,64% |
Dustepåll! |
1 | 0,45% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg hadde KS med eldstemann, da jeg hadde han bare i halv plass i bhg. frem til han var 2 1/2. Resten av tiden var jeg sammen med ham, så jeg brukte nok pengene slik de var ment. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?
Det skjønner jeg ikke.
![]() |
#103 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Definitivt mot, men søkte og mottok i påvente av barnehageplass. Selvsagt.
![]() |
#104 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg søkte om ks samtidig som jeg hylte |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
can-jur
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?
Men det var ikke snakk om å MÅTTE pleie en pleietrengende oldemor som ikke fikk sykehjemsplass. Men å VELGE å pleie en pleietrengende oldemor som har mulighet for å få sykehjemsplass. Altså å velge å ikke bruke et tilbud man har.
![]() |
![]() |
#106 |
flisespikker
|
Hvis man har tilbud om sykehjemsplass, synes jeg ikke man skal få kompensasjon for å velge å ikke benytte seg av tilbudet. (Like lite som jeg synes man f.eks. skal få utbetalt penger for å velge å la være å benytte seg av gratis tannlegetime til barna sine.) Var det det du spurte om?
![]() |
#107 |
can-jur
|
Ja, det var det jeg spurte om. Så forelde som velger å pleie sine multihandikappede barn hjemme, framfor å bruke den lovpålagte retten til instutisjonsplass, bør ikke få omsorgslønn?
![]() |
![]() |
#108 |
Pauset
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg søkte om kontantstøtte da vesla var liten. Vi hadde ikke råd til å være mer hjemme så kontantstøtten gikk til dagmamma. Det er for lite penger til å kunne velge å være hjemme med barnet. Derfor tror jeg kontantstøtten, slik den er ment, kun lønner seg for de som allerede har økonomi til å være mer hjemme med barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Peppy!
|
Det du sier er at dersom man ikke er fornøyd med kvaliteten på det statlige tilbud så har man rett til å ansette seg selv i staten og heve lønn for å gjøre jobben selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Handler det ikke om å gi de som ønsker det muligheten til selv å gi omsorg for sine barn, frihet til å velge omsorgsform, og rettferdighet i ytelser til familier fra staten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
flisespikker
|
Jeg snakket ikke om omsorgslønn (det nevnte jeg tidligere, gjorde jeg ikke?) - jeg snakket om penger for å ikke benytte seg av tilbudet. Det er det som er parallellen til kontantstøtte. For et multihandikappet barn kan det selvsagt meget vel være fornuftig og riktig å gi omsorgslønn til foreldre som gjør en nødvendig jobb ut over det man vanligvis gjør som foreldre, men da kommer lønnen fordi de gjør en nødvendig jobb, ikke fordi de ikke har barnet på institusjon. (Og jada, barnepass er også en nødvendig jobb, men det er faktisk ikke nødvendig for en voksen å være hjemme på heltid for å gi adekvat omsorg til ett barn. Driver man f.eks. som godkjent dagmamma og passer 3-4 andre barn i forhold til sitt eget, kan jeg gjerne være med på å vurdere om man bør få statsstøtte på linje med en familiebarnehage.)
![]() |
#112 |
Pauset
|
Men da gir jo ikke kontantstøtten valgfrihet for andre enn de som allerede har valgfriheten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg har søkt. Og regner med å få, men har ikke fått svar enda (September er første mnd vi har rett på det, han ble et år i august)
![]() |
#114 |
can-jur
|
Oi, det oste liksom av innsikt og kunnskap om hvordan det systemet fungerer
![]() |
![]() |
#115 |
can-jur
|
Okey, da er vi uenige. Rett og slett. Jeg ser ikke forskjellen på å velge bort hel/deler av en instutisjonsplass og få statslønn for det. Uavhengig av alder på den som trenger plassen og hvilken type instutisjon det er.
![]() |
![]() |
#116 |
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?
Helt enig! Gutten min er født i 95 og kontantstøtten var ikke da han var i den alderen men det har aldri vært aktuelt å være hjemme uansett.
![]() |
#117 |
flisespikker
|
Ser du ikke forskjell på å få lønn (statslønn eller annet) for å gjøre en nødvendig jobb og å få kompensasjon for å velge å ikke benytte seg av et tilbud, altså? Da er jeg enig i at det neppe har så mye for seg å diskutere, nei.
![]() |
#118 |
Erfaren
Ikke alle har mulighet til å velge å være hjemme på heltid for sine barn for 3300,-, men det er jo et tilskudd for de som ønsker det, og vet flere har valgt å jobbe deltid og dermed får mere tid sammen med egne barn når de er mellom 1 og 3 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Pauset
|
Det er jo flott at de med god råd kan få enda flere valgmuligheter. Samtidig får ikke de med dårlig råd flere valgmuligheter med kr. 3300,- kr. i kontantstøtte. De må fortsatt jobbe fullt og levere barna i barnehage eller betale for en "svart" dagmamma. Altså ved å bryte loven kan de få glede av kontantstøtten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Erfaren
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Det er da ikke bare de med god råd som benytter seg av kontantstøtten for å tilbringe mere tid sammen med barna sine. Jeg kjenner mange som har hatt god nytte av den, både til å være hjemme på heltid og deltid. De har helt "vanlige" inntekter, men har måttet priorite annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|