Sv: Økt sykefravær blant kvinner
Jeg synes det hadde vært interessant å få vite litt om hvilke yrkesgrupper som utgjør denne økningen også. Jeg er ikke helt sikker på om kvinner som ikke er i såkalte lavtlønnsyrker er med på å dra dette sykefraværet opp.
Forskning viser på generelt grunnlag at sykefravær blandt yrkesaktive med for eksempel høyere utdannelse er lavere enn blandt andre grupper, og at grad av ansvar i jobben også spiller en rolle for hvor stort fraværet er. At yrker med tunge løft og som ellers er slitsomme fysisk fører til slitasje- og belastningsskader er hevdet over enhver tvil, men at de yrkene nødvendigvis skal være vanskeligere å kombinere med familieliv er jeg ikke helt sikker på.
Hvordan korrelerer i såfall det med tesen om at det er blandingen av jobb og ansvar på hjemmebane som gjør at kvinner ikke makter å delta fullt ut i arbeidslivet på lik linje med menn? Jeg ville tro at det særlig var kvinner med en såkalt karriereplan og kvinner som i såkalte mannsdominerte yrker som bukket under når det gjaldt å strekke til både hjemme og borte. Det forventes at man fungerer som en "mann" i jobbsammenheng i tillegg til å ta de typiske kvinneoppgavene på hjemmebane.
Jeg synes ikke sykelønnsordningen skal være en universal løsning for gi pusterom hvis man har tatt på seg for mange oppgaver. Sykdom blir i så fall et veldig vidt begrep i mine øyne.