Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Båndtvang eller bjelle på katt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-09, 00:45   #41
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Men en ting som slo meg: Skjærene - tar de aldri småfugler, fugleunger

De er i allefall notoriske eggrøvere, og tar helt sikkert både syke fugler og flyveudyktige fugler også. Har sett måse ta andunger også jeg, og jeg vil absolutt påstå at måseplagen er langt større enn katteplagen her i byen.
Uansett, nå er det vel neppe de urbane gråspurvene som står øverst på utryddingslista, og det er i byene katteplagen er størst. Jeg vet ikke hvordan det er i andre byer, men her på tromsøya er det ikke spesielt mange eksotiske, utryddingstruede fugler en katt kan ta. Går mest i gråspurv, og av og til en kjøttmeis.

Gammel 29-09-09, 08:58   #42
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Ja til et dyrefritt Norge med andre ord da?

Jeg mener at dyr ikke har noe i bur å gjøre, ja. Men det innebærer vel ikke et dyrefritt Norge.

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Er du vegeterianer da?
Ingen av dyrene vi spiser foruten vilt lever jo på en naturlig måte. Ei heller vi mennesker for den saks skyld.

Så godt som. Nei, seriøst, jeg spiser ikke mye kjøtt, men jeg kan ikke kalle meg vegetarianer. For meg blir det likevel en forskjell å kjøpe et dyr som jeg vet må tilbringe livet i et bur i stua og å spise kjøtt fra dyr jeg personlig ikke har sett bli plaget. Ikke logisk, I know.
Katt kjøper jeg ikke fordi jeg bor i et tettbygs strøk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 09:25   #43
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*har ikke lest annet enn de første innleggene*
Jeg er ikke spesielt glad i katter, men å kreve at katten skal gå rundt med bjelle syns jeg dyreplageri. Skal det være lov å ha katt, og den skal få lov å være ute syns jeg den skal få gå fritt.

Jeg syns generelt det er vanskelig å ha husdyr og å faktisk gi dem en ok hverdag, så jeg begynner å helle mot at husdyr burde vært forbudt, uansett.
:ugjennomtenkt og synsete:

Dyr som lever store deler av livet i bur er trist, hunder som ikke får nok mosjon og frisk luft og tilbringer store deler av dage alene er trist, katter i bånd eller med bjelle er trist, katter som får streife rundt på egen hånd og som går inn og ut som det passer dem er trasig for andre mennesker, og sånn føler jeg liksom det er med alle dyr vi tar til oss. Det krever mye av en dyreeier å gi dyret sitt et fint liv. Og om man får det til så er de kanskje ofte til sjenanse for andre.

Gammel 29-09-09, 09:31   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Ja til et dyrefritt Norge med andre ord da?

'

Neisj, man kan gjøre det litt enklere: Vekk med alle dyr som ikke egentlig hører til her.

Gammel 29-09-09, 09:32   #45
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hunder jaktet jo også i gamle tider. Da må det vel være mulig å "temme" kattene også?

Men det vil jo være meningsløst å skulle temme kattene når de blir brukt som nyttedyr for å holde skadedyr unna. Dersom man kunne trene kattene opp til å bare ta marklevende dyr og ikke fugler, det hadde vært noe. Bortsett fra måker, de må gjerne ta unna litt måker.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så hvordan foreslår dere at man skal sjekke at 1) kattene er registrert og 2) at de faktisk er steriliserte. For ikke å snakke om 3) hvem skal betale for dette gildet?

Skattlegging av alle katter som ikke er kastrerte? På den måten vil man spare penger på å kastere katten.

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Nei, det er ikke noe løsning med båndtvang på katter for å skjerme småfuglene.

Men en ting som slo meg: Skjærene - tar de aldri småfugler, fugleunger?
De er ganske desperate og altetende, og jeg syns det er sykt mye av dem.
Jeg så en gjeng med skjærer som jaktet på en grønn undulat forrige uke...
Tror ikke han levde lenge, for å si det sånn... Prøvde å gjøre det jeg kunne, med unger i bilen osv, men alle de bevingede forsvant.

Her har måkene og skjærene og måkene stillingskrig om sommeren, og stjeler hverandres unger.

Gammel 29-09-09, 09:49   #46
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

'

Neisj, man kan gjøre det litt enklere: Vekk med alle dyr som ikke egentlig hører til her.

Nemlig. Så kan ulven endelig få være fri.

Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 09:57   #47
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katten vår har bjelle. Hvorfor er dere negative til det? Det hindrer han ikke i noe som helst, meg bekjent.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:05   #48
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke lest svarene over her.

Men jeg synes ikke noe om dette.
Jeg har katt, fordi den fanger mus. Tidligere da jeg ikke hadde katt, hadde jeg mus i kjelleren. Nå har jeg aldri mus i kjelleren og naboen har også sagt at hun aldri har mus på loftet etter at jeg flyttet inn.
Så her gjør katten nytte og det ville ikke blitt det samme om jeg skulle hatt katten i bånd, eller ha bjelle på den. :
Det er jo dyreplageri vil jeg si. Katten har jo jaktinstinkt. De skal jo jakte.
Når det er sagt, så synes jeg ikke bjelle er dyreplageri. Det er mange som har bjelle på katten, for at de lettere skal finne igjen katten ute.
Men dette gjør jo at jakt på mus/fugl ikke blir like lett.

Jeg synes ellers det er dumt at det er så mange katter rundt.
Katteeiere burde blitt mere bevisst på å ta ansvar.
Gi katten p-piller, eller sterilsere/kasterere katten.
For å unngå at de får kattunger 1-2 ganger i året.

Det er mange løskatter rundt, og noen katteeiere slipper jo bare kattungene av en plass og kjører videre.
Ikke alle tar ansvar.
Så for å minske kattebestanden så mener jeg katteiere bør ta mye mere ansvar. Litt færre katter vil også gi litt færre drepte fugler. Løsningen er definitivt ikke å sette katten i bånd. Det er min mening.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.

Sist redigert av Crimina : 29-09-09 kl 10:08. Årsak: Rettet opp noen skrivefeil
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:08   #49
Albertine
Passiv

Standard

Det er dessverre sånn at det er løskattene som står for de største inngrepene i naturen all den tid de faktisk må jakte for å skaffe seg mat. For å få ned bestanden må katteeiere kastrere og sterilisere dyrene sine, og for å få gjennomført dette må veterinærer kutte kraftig ned på prisene sine. Mange gidder rett og slett ikke å få dette gjort, det koster jo skjorta. Da er det mye enklere å sette ut ungene når de er født.

Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:10   #50
Skvetten
Passiv

Standard

Båndtvang på katt du, snakker om dyreplageri. Altså enten får man forby folk å ha utekatt eller så må kattene få lov til å ferdes som de vil.

Argumenter om at de dreper småfugl er bare ikke godt nok. Det er flest katter i bynære områder og gråspurven er ikke på rødlista. Skal litt mer til enn at katter dreper noen fugler gitt. Hva om de kan snakke om at det legges skytefelt i hekkeområder for fulger som faktisk er truet, eller om at boliggyggingen overtar habitat hvor det lever dyr med truet bestand.

Nei, la katta løpe og uten bjelle. Makan til vås!

Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:15   #51
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det er dessverre sånn at det er løskattene som står for de største inngrepene i naturen all den tid de faktisk må jakte for å skaffe seg mat. For å få ned bestanden må katteeiere kastrere og sterilisere dyrene sine, og for å få gjennomført dette må veterinærer kutte kraftig ned på prisene sine. Mange gidder rett og slett ikke å få dette gjort, det koster jo skjorta. Da er det mye enklere å sette ut ungene når de er født.

Er enig i at veterinærene må sette ned prisene. Det er rådyrt å sterilisere og kastrere katter.

Men som katteeiere føler jeg vi har et ansvar.
Kan man ikke klare å ta det ansvaret, så mener jeg at man ikke trenger å skaffe seg katt heller.
Jeg får vondt langt inni hjerterota når jeg hører om katter, både voksne katter og kattunger som blir overlatt til seg selv, fordi familien skulle på ferie. :
Og enkelte tar jo imot kattunger for å gi til ulovlig importerte slanger.

Gammel 29-09-09, 10:21   #52
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Katten vår har bjelle. Hvorfor er dere negative til det? Det hindrer han ikke i noe som helst, meg bekjent.

Jeg tenker at det må være utrolig slitsomt å høre den bjellelyden hele tiden.
Nå er jeg veldig flink til å tillegge dyr menneskelige egenskaper, selv om jeg forsøker å la det være, men jeg tenker at om jeg skulle hatt en eller annen lyd plingende i øret hver gang jeg rører meg, så hadde jeg blitt døv og sliten veldig fort.

Gammel 29-09-09, 10:23   #53
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg tenker at det må være utrolig slitsomt å høre den bjellelyden hele tiden.
Nå er jeg veldig flink til å tillegge dyr menneskelige egenskaper, selv om jeg forsøker å la det være, men jeg tenker at om jeg skulle hatt en eller annen lyd plingende i øret hver gang jeg rører meg, så hadde jeg blitt døv og sliten veldig fort.

Vi begynte med bjelle på den i starten da han var ute alene, slik at vi lettere skulle finne han hvis vi ikke fant han. Men etter det har jeg bare blitt slik. Han er en rimelig laidback katt, så det skal mer til enn en bjelle for å vippe han av pinnen.

Gammel 29-09-09, 10:23   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katter er jegere som sniker seg innpå byttet sitt, de er fullstendig rolige og virkelig sniker seg innpå. Ei bjelle kan jo ødelegge hele greia.

Gammel 29-09-09, 10:25   #55
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Katter er jegere som sniker seg innpå byttet sitt, de er fullstendig rolige og virkelig sniker seg innpå. Ei bjelle kan jo ødelegge hele greia.

Tvilsomt. Du har ikke sett den mengden døde dyr katta vår legger igjen på trappa. Urk.

Gammel 29-09-09, 10:26   #56
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

Ja nemlig!

Gammel 29-09-09, 10:27   #57
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tvilsomt. Du har ikke sett den mengden døde dyr katta vår legger igjen på trappa. Urk.

Da er han nok en eksepsjonelt flink jeger til tross for bjella, eller den bjella lager kanskje ikke så mye lyd. Men jeg har sett og hørt kirkeklokker på katter, og det synes jeg virkelig ikke noe om. Huff. Jeg kommer ikke til å ha bjelle på noen katt, om vi skulle få en i hus.

Gammel 29-09-09, 10:28   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

En katt lærer fort å snike seg innpå byttet sitt uten å utløse bjella.

Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:28   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da er han nok en eksepsjonelt flink jeger til tross for bjella, eller den bjella lager kanskje ikke så mye lyd. Men jeg har sett og hørt kirkeklokker på katter, og det synes jeg virkelig ikke noe om. Huff. Jeg kommer ikke til å ha bjelle på noen katt, om vi skulle få en i hus.

:bildet i hodet:

Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:39   #60
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Standard

Joda, de lærer seg nok teknikker selv om de har bjelle på seg, og fanger nok mus/fugler da også. De fleste katter er jo ganske smarte.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.