Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ki - i etternavnet

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-07, 17:02   #21
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ki - i etternavnet

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jo, jeg.

Jøss, den uttalelsen tror jeg aldri jeg har hørt.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 17:06   #22
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier kimono og kittelsen. Kjittelsen ble rart.

Gammel 10-01-07, 17:17   #23
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier kjirke

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 17:19   #24
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg spist og hjernen virker litt bedre. Jeg måtte sitte og uttale kirke høyt for meg selv. Det ble kjirke her også.
Men jeg sier fortsatt kimono og bikini.

Gammel 10-01-07, 17:25   #25
MokkMokk

MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg spist og hjernen virker litt bedre. Jeg måtte sitte og uttale kirke høyt for meg selv. Det ble kjirke her også.

Gammel 10-01-07, 17:31   #26
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Men jeg sier fortsatt kimono og bikini.

Jeg er litt usikker på Kittilsen. Jeg har hørt begge deler, altså både kjittilsen og kittilsen..... Hvis det skal sies kittilsen i det navnet så blir det nok det samme i mitt navn.

Gammel 10-01-07, 17:32   #27
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg kan da vegå at jeg tar feil.

Gammel 10-01-07, 17:32   #28
Jessica
Pauset

Standard

Hi hi......

Gammel 10-01-07, 17:33   #29
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Er det noen som sier bikjini?

Gammel 10-01-07, 17:58   #30
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Er det noen som sier bikjini?

Ja, bikkjene

Gammel 10-01-07, 18:01   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke noe om reglene her, men jeg vil anta at hvis det er blitt forfinet fra KJ, bør det fremdeles uttales /kj/. Som f.eks. Kielland.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:03   #32
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg kan ikke noe om reglene her, men jeg vil anta at hvis det er blitt forfinet fra KJ, bør det fremdeles uttales /kj/. Som f.eks. Kielland.

Tro om ikke den e-en utgjør uttalen.

Gammel 10-01-07, 18:04   #33
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Kielland var kanskje ikke helt god sammenligning. Der har du -kie-lyden.

Kittilsen ligner mer på mitt etternavn. kitt- blir kjitt eller kitt? Hvis man sier ordet kitt som er sånn som man bruker når man skal feste gamle vinduer. Så vil jeg tro at det skal være kjittilsen....

Gammel 10-01-07, 18:13   #34
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både bikini og kiwi er vel ord som kommer fra andre språk så de kan vi nok ikke sammenligne med. Ki skal normalt uttales Kji. Akkurat som andre ord med myke vokaler, dvs. eiyøæ. MEN, det finnes unntak som i de fleste andre tilfeller.

Om det kommer en hard vokal aouå etter så er det K og ikke Kj.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 20:36   #35
MokkMokk

Standard

Jeg var ikke ute etter å ta deg, altså. Syns bare ordet kirke rett frem klang veldig merkelig når jeg uttalte det.

Gammel 10-01-07, 22:06   #36
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Mannen har et etternavn som begynner med KI og deretter en konsonant. Det uttales som det skrives.

Gammel 11-01-07, 10:15   #37
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Et skudd i blinde; kanskje Kittelsen og enkelte andre lignende etternavn er av dansk opprinnelse, og derfor skal uttales på dansk, dvs. KI?

Gammel 11-01-07, 10:24   #38
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ble jeg nysgjerrig på uttalen av ki- først i ord på norsk. Sånn bortsett fra åpenbart utenlandske ord som kickboksing, kidnappe og kitsch, så uttales vel i alle fall "kittel" med /ki/ ("kilt" også; mulig de opprinnelig er samme ordet?). Og iflg. Norsk Ordbok kan "kis" (mineralet, altså) uttales med enten /ki/ eller /kji/. I alle fall. ("Kis" som slangord for "mann" uttales også med k-lyd, men slangord kan kanskje heller ikke regnes som ordentlige norske ord?)

Gammel 11-01-07, 10:47   #39
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har da f.eks Kine (utt.: KIne), Kim (utt.: Kim) og Kirsten (utt.: Kjirsten).

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 11:09   #40
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kjøpte huset her av Kildal - uttales KI....

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.