Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du gjort en klassereise?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-09, 13:05   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gjort en klassereise?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg liker heller ikke helt begrepet klasse. Jeg føler det er å plassere mennesker i båser. Samtidig har jeg sett at litteraturen om dette skriver om klasser.

Føler ofte når det kommer opp om klasser i media som "snobberi" uten at jeg klarer å forklare hvorfor her og nå. Kanskje er det mine fordommer

Man kan godt ikke like tanken på at det finnes klasser i Norge, men det er vanskelig å benekte at de finnes der. Det er lite tvil om at når folk tenker på hva sine "likesinnede" er så tenker de en gruppe mennesker med de-og-de hobbyene, interessene, yndlingslitteratur, yrker, utdannelser etc etc.

Jeg synes ikke det er noe feil med å lese bøker fra Bladkompaniet, men samtidig så er det ingen av mine venninnner (bortsett fra Teo som pleide å kjøpe seg en sånn bok etter siste eksamen for å motveie all den tunge litteraturen hun hadde pløyet gjennom) som leser det. Og det er ikke tilfeldig. De fleste mennesker liker å omgås folk de har noe til felles med, og språkbruken i Norge er utrolig presis sånn at de fleste gjenkjenner "sin" type folk i løpet av foruroligende kort tid.

Gammel 01-10-09, 13:15   #2
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Man kan godt ikke like tanken på at det finnes klasser i Norge, men det er vanskelig å benekte at de finnes der. Det er lite tvil om at når folk tenker på hva sine "likesinnede" er så tenker de en gruppe mennesker med de-og-de hobbyene, interessene, yndlingslitteratur, yrker, utdannelser etc etc.

Jeg synes ikke det er noe feil med å lese bøker fra Bladkompaniet, men samtidig så er det ingen av mine venninnner (bortsett fra Teo som pleide å kjøpe seg en sånn bok etter siste eksamen for å motveie all den tunge litteraturen hun hadde pløyet gjennom) som leser det. Og det er ikke tilfeldig. De fleste mennesker liker å omgås folk de har noe til felles med, og språkbruken i Norge er utrolig presis sånn at de fleste gjenkjenner "sin" type folk i løpet av foruroligende kort tid.

Henger meg litt opp i det du nevner til slutt her. Språkbruk er definitivt ikke det jeg velger mine venner ut fra. Det er mer felles interesser og verdier. Nå har jeg utdannet meg i voksen alder og det gjør nok en forskjell det og. Dersom jeg utdannet meg i ung alder hadde nok kanskje min omgangskrets vært mer preget av de kontaktene jeg fikk i studietiden.

Jeg er egentlig glad for at jeg har mange ulike venner i ulike miljøer. Det gir meg en kunnskap og utfordring i forhold til synsvinkler og ståsteder. Samtidig er verdifellesskapet det som kanskje ikke blir så utfordret siden vi er ganske enige der. Men her får jeg utfordret det innimellom

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 13:25   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg har nok det. Jeg er oppvokst hos mor med 7-årig grunnskole (gamlisforeldre) og far med grunnskole + teknisk fagskole - selv har jeg hovedfag. Min mor har et fysisk krevende arbeid, men far jobbet flere år til sjøs før han fikk en lederstilling på fylkeskommunalt plan.

Hva kulturell kapital angår, har jeg iallefall reist.

Gammel 01-10-09, 14:00   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Henger meg litt opp i det du nevner til slutt her. Språkbruk er definitivt ikke det jeg velger mine venner ut fra. Det er mer felles interesser og verdier.

Du misser poenget mitt litt her. Det man ofte ubevisst gjør er at man screener folk ut fra språkbruk og ofte gjetter ut fra den hvilke interesser og verdier man har. Jeg tror for eksempel at det hadde tatt deg høyst et kvarter å finne ut om vi hadde hatt felles interesser og verdier om vi hadde møttes på et FP-treff, bare ut fra hvordan jeg snakker.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.