Sv: Noen spørsmål om arbeidsmiljøloven
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Og en annen ting: Arbeidstid: I mange yrker er det helt vanlig å jobbe 60-70-80 timers uker, år ut og år inn. Advokater, konsulenter, børsmeglere, private quity-selskaper, etc. Den gangen dette gjaldt meg, så hørte vi at det var unntak fra arbeidsmiljøloven for sånne unntak. Dispensasjon eller noe? Stemmer det? Eller driver alle disse firmaene ulovlig? Hva med politikere? Forskere? Dr.gradsstipendiater? Alle disse gruppene jobber jo, over tid, langt mer enn 60 timer i uka, jevnt og trutt?
Er det forbudt? Og burde det være forbudt? Skal man virkelig forby folk å jobbe så mye som de selv vil? Hvordan skille mellom folk som jobber mye fordi de brenner lideskapelig for hva de gjør, og de som pålegges det av arbeidsgiver?
:forvirret:
Det er lov til å bake dette inn i lønn når man har det som kalles "særdeles selvstendig stilling". Lovverket på dette området er blitt betydelig innskjerpet. Da jeg begynte hos min forrige arbeidsgiver, så falt jeg innenfor denne definisjonen. I løpet av tiden jeg var ansatt så måtte de gå tilbake på dette, og jeg fikk plutselig rett til overtidsbetalt (typisk for meg var jeg da gravid med snuppa og kuttet ned på overtiden).
For å kalles "særdeles selvstendig stilling" skal skal man kunne komme og gå akkurat som man selv vil. Ingen skal ha noen å utsette på fridager og/eller ferie.
Hos min nåværende arbeidsgiver så velger de å se bort fra det nye regelverket og vi har verken overtidsbetalt eller mulighet for avspassering. Det er nok ikke lovlig, men de velger å ikke tenke på det aspektet.
MEN; hvis jeg går kl 13 fordi jeg skal gjøre i stand til bursdagen til knerten, så synes sjefen det er helt grei. Så forholdsvis selvstendig er det jo.