Sv: Nobels fredspris
Jeg fatter ikke helt de som sier han ikke har gjort noe ... eh, det han har fått til på veldig kort tid mpt på global nedrusting av atomvåpen er faktisk ganske utrolig. Er det ingen som bryr seg om det lenger? Jeg synes det er utrolig viktig men selvfølgelig ikke verdig en fredspris alene ...
Men for all del, jeg føler sterkt ubehag for den feighet som vises ved at ingen menneskerettighetsforkjempere fra Kina får fredsprisen i år heller. Det er til å bli fysisk kvalm av. Det ble diskutert på BBC world i går kveld og det var bred enighet om at de som virkelig fortjener prisen i år ville aldri få den pga det rabalderet det ville bli av å gi den til noen fra Kina.
Men når det er sagt, at verdens mektigeste land går fra å ha en president som snakker om axis of evil og kjører rent solospill til Barak Hussain Obama som gjør helomvending om satser 100% på samarbeid og public diplomacy er i og for seg nesten det største bidraget til verdensfreden jeg tror kunne ha skjedd. Nesten så prisen burde ha blitt gitt til det amerikanske folket for å velge Obama. Jeg synes, mtp på dette aspektet så er prisen innovativ som noen kalte det.