|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Ustabil
|
![]() Sv: "Sjette sans"
Dette er jeg helt enig i. Spesielt når det kommer til helserelaterte ting, fordi det kan handle om liv eller død hvis folk "velger feil" og går for forbønn i stedet for operasjon eller medisin. Samtidig kan man aldri bli kvitt det religiøse aspektet, noen vil tro uansett. Jeg tror derfor at vitenskapen burde bruke mer tid på å argumentere FOR sine teorier, enn å argumentere MOT noen andre sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: "Sjette sans"Ja, jeg er med i det flygende spaghettimonsteret sin sekt. Yarr!
![]() |
#45 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: "Sjette sans"Jeg tror ikke på slikt. Tror ikke det er mulig å heale. Jeg ble litt satt ut da jeg hørte at en gutt, eller jente, ikke hadde Cerebral parese mere, etter at han/hun ble healet. Jeg kan ikke klare å forstå at en hjerneskade kan kureres.
![]() |
#46 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Sjette sans"Jeg tror, men tar mye av det jeg hører og ser med en klype salt. Det finnes mange der ute som vet å utnytte folks tro, uten at de har noe å fare med.
![]() |
#47 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: "Sjette sans"Er veldig enig med Bina og Skilpadda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Stort sett enig i alt du sier i dette innlegget. Jeg bare genuint lurer på en ting: Hvorfor tror du det er vanskelig å "bevise vitenskaplig" at akupunktur virker? Siden år 2000 har det blitt skrevet over 10.000 vitenskaplige artikler, i tillegg til fagbøker og poulærbøker om akupunktur. Disse finner at akupunktur virker for noen ting, men ikke for andre. Generellt er den underliggende teorien om "chi-energi-baner" funnet å ikke ha noen rot i virkeligheten, men når man gir slipp på det dogmet og forsker med åpent sinn finner vi hva som virker, og etter hvert hvorfor. De fleste av artiklene krever bibliotektjenester for å få opp fulltekst, men sammendragene gir et lite hint om omfanget av forskningen. Så ikke vær for kjapp med å si hva "vitenskapen" kan/vil eller ikke.
![]() |
![]() |
#51 |
passer i nissedrakt
|
Jo, det virker, men som du sier; chi-banene kan ikke fysisk påvises, dermed kan den ikke fullstendig bevises hvorfor det virker, rent vitenskapelig. At det ikke har rot i virkeligheten handler vel om å tro eller ikke... har selv sett meridianen på min egen kropp etter behandling, så hvorfor det kom nøyaktig der en kinesisk "vitenskapsmann" tegnet opp banen for tre tusen år siden, handler vel igjen i bunn og grunn om at ting kan være vanskelig å bevise vitenskapelig, men forekommer allikevel. Eller handler det igjen om tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: "Sjette sans"Ja, altså... egentlig feilformulerte jeg meg i fht akupunktur da; vi kan bevise at det i visse tilfeller stort sett har effekt, men ikke vitenskapelig hvorfor eller hvordan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
I menneskeham
Selvsagt kan vi vise det -man må bare være åpen for å se etter alternative forklaringer. De kinesiske vitenskapsmennene (og kvinnene) som først utviklet teorien om Chi-baner var forskere så gode som noen (så ingen grunn til hermetegn): De hadde ingen tusenårige tradisjoner å være ærbødige ovenfor, i deres tid drev de cutting edge science! De prøvde å finne ut hvordan de kunne behandle pasientene sine bedre ved å sette observasjonene sine i system og utviklet teoriene sine stadig. Så det er ingen grunn til å tro at ikke noen av "Chi-banene" følger nervebaner som faktisk finnes! Det betyr ikke at Chi-teorien stemmer. Flogiston-teorien fungerte også bra som en forklaring på flammer uten at flammene ble mindre virkelige av at man fant ut at flogiston ikke fantes. Akkurat som akupunktur virker i en del tilfeller selv om Chi er oppspinn, og ved å finne ut hvorfor kan vi bruke det bedre! Jeg mener det er respektløst ovenfor flere hundre generasjoner av legers strev med å forbedre teknikkene sine å stoppe opp og si at "dette er akupunktur, ferdig, ingen grunn til å finne ut mer". Les noen av artiklene jeg linket til, og du ser fort at mange er uenige med deg i at vi ikke kan finne ut hvorfor akupunktur virker når det gjør...
Det har har du rett i. Og ditt behov for å stirre ærbødig på mysterier du insisterer på at ikke kan forstås viser ditt.
Joda. Jobber med saken faktisk. Klikket du på lenken til de drøyt 1000 artiklene som har blitt skrevet hvert år de siste ti årene om akkurat det?
![]() |
![]() |
#55 |
I menneskeham
![]() Sv: "Sjette sans"Jeg har ingen grunn til å tro at ikke folk med ravende gale teorier kan være smarte som bare pokker. For å si det med Michael Schermer:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 20-10-09 kl 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
passer i nissedrakt
|
Nei, jeg har ikke behov for det, fordi det er ikke dette som er diskusjonens kjerne. Jeg ønsket mer å finne ut om folks holdninger til det alternative. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
I menneskeham
For all del. Men du kan ikke gjenta flere ganger at man ikke kan finne ut hvorfor akupunktur virker (noen ganger) bare fordi du velger å ignorere at det faktisk er det man holder på med.
![]() |
![]() |
#58 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: "Sjette sans"kan jeg vel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Absolut ateist
|
Så fint at du tror du selv er dum, ingenting er som selvinnsikt!
![]() |
#60 |
can-jur
|
![]() Sv: "Sjette sans"Jeg tror egentlig på ganske lite.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|