Sv: I lys av tråden om lærer uten BH: Kan man ikke forvente at man kler seg normalt p
Spørsmålet "kan man vente at folk kler seg normalt" kan bare ha ett svar: Ja. Per definisjon.
Dette var ikke bare statistikerfjas (ikke bare) men en påminnelse om at "normalt" er avhengig av øynene som ser og hvor du er, så det har flere svar.
Det betød formodentlig heller "har jeg flertallet med meg om jeg fnyser over folk som ikke følger mine normer for påkledning". I så fall er nok svaret også ja, men med litt større forbehold.
Ja, selvsagt må man forvente reaksjoner om man bevisst kler seg utenfor klesnormen, siden folk ofte føler at det er respektløst å ikke følge deres koder for akseptert utseende. Man skal vanligvis behandle andre med respekt, og ikke sutre over negative reaksjoner man har bedt om selv. På den annen side, om ingen noensinne utfordret normene og risikerte rynkede øyebryn hos konservative fruer ville vi ennå hatt ankel-lang kjole som uniform for kvinner. På stranda.
Mine to arbeidsplasser har henholdsvis hatt fullt uniformskrav (forsvaret) og ekstremt fravær av sådan (forskermiljø på universitetet). Her hvor jeg er nå gjelder følgende uformelle regler for påkledning:
1) Du skal ikke fryse selv om det snør vannrett og du jobber med å merke fisk ute i en fjellbekk.
2) Du skal ikke bli svett på fingrene når du jobber med dyre DNA-sekvenseringsrutiner inne på laben.
3) Klærne dine må ikke være dyrere enn at du har råd til nye når de gamle har fått hull eller kjemikalieflekker.
3b) Hull og kjemikalieflekker må ikke hindre klærne i å oppfylle pnkt 1 og 2.
4) Du skal ikke lukte vondere enn omgivelsene dine. Noen ganger, slik som da jeg delte kontor med en kollega som hadde en kjøleboks med elefantbæsj på sprit stående under pulten, ville det i alle fall vært vanskelig.
5) Hvis du kler deg så langt unna gjeldende normer at folk legger merke til det går vi ut fra at du har tenkt gjennom det og har en mening med det, så vær forberedt på å forklare.
Sist redigert av Ulvefar : 08-11-09 kl 08:45.
|