|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Helt vanlig
|
![]() KjønnsrollerVi tar en runde til.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KjønnsrollerNå venter jeg bare på "da må jeg være mann ..."-innleggene.
![]() |
#3 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Kjønnsroller
![]() |
![]() |
#5 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: KjønnsrollerTenk så kjipt hvis alle var like. Jeg har ikke lyst på penis, lizzm.
![]() |
![]() |
#8 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: KjønnsrollerAltså, jeg er ganske så glad i peniser. Men jeg vil lizzm ikke ha en sittende fast på kroppen. De dingler jo! :angst:
![]() |
![]() |
#9 |
geskjeftig
|
![]() Sv: KjønnsrollerJo, det er biologiske forskjeller. Men det er også interessant å se at det nå er rom for både kvinner og menn som ikke passer inn i stereotypen. Min mann er f.eks. en mye bedre omsorgsperson enn det jeg er.
Mitt svar på spørsmålet er som følger:
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 10-11-09 kl 20:22. Årsak: kan visst ikke telle |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: KjønnsrollerUrk, her kommer det igjen. Ingen påstår at vi skal være like. Ingen skal tvinge noen til å velge likt. Men alle skal ha de samme mulighetene til å velge, er det virkelig så utrolig vanskelig å forstå? Og så lenge ett kjønn i hovesak velger en ting over det andre kjønnet, så kan vi gå ut i fra at det delvis er basert i et tradisjonelt kjønnsrollemønster.
![]() |
#12 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: KjønnsrollerLikestilling trenger ikke være det samme som likeverd. Det er likevel et faktum at mange damer sliter seg ut i dag fordi de gjør for mye både på jobben og hjemme.
![]() |
#13 |
Bare sær
![]() Sv: KjønnsrollerJeg vet ikke nok om sosialantropologi og sånt til å si så mye om hvordan det var, men jeg er ganske sikker på at det ikke var slik at hver kvinne satt i sin egen lille hule og bakte boller sammen med sine egne små barn.
![]() |
#14 |
Etylbarbital
![]() Sv: KjønnsrollerAlle vet jo at kvinne satt i hver sin lille hule og scrappet kort mens barna ble slavet rundt for å plukke røtter til rotmosen.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg er ganske sikker på at jeg gjorde det.
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Steike bukken så evinnelig lei jeg er av å snakke med folk som tror på denne myten. Om man skal late som at enkelte steinaldersamfunn skal ha noe å si om hva som er "naturlig" i dagens samfunn så kan man likegodt påstå at menn bør holde seg hjemme i huset fordi de er mer innesluttet og vant til å jobbe alene, mens kvinnene var i større samfunn og bør derfor ut og jobbe og være sosiale.
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: KjønnsrollerJeg vet ikke om jeg er helt overbevist om at moderne kjønnsroller følger så åpenbart fra det såkalte "klassiske steinaldersamfunnet" som man gjerne tar for gitt i slike utlegninger. Hvis kvinnene var hjemme ved hulen og snakket med hverandre over urtesorteringen og matlagingen og ble gode til det, mens mennene primært var sterke og raske og ute på jakt eller i krig, hvorfor er det ikke like opplagt at det må være kvinnene som har de beste forutsetningene for å være politikere, advokater, kunstnere og offentlige talere? Moderne ledere trenger ikke å ha godt dybdesyn eller kunne ta igjen en antilope til fots, de trenger primært menneskekunnskap og manipuleringsevner. Bare for å ta et litt opplagt eksempel.
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
Og der sa Skilpadda det mye mer diplomatisk enn meg.
![]() |
#19 |
By the Sea
|
![]() Sv: KjønnsrollerGodt poeng fra Esme over her.
![]() |
#20 |
Forelska
|
![]() Sv: KjønnsrollerSlik eg ser det handlar det om å skjøna på kva vis menn og kvinner sine hjerner fungerer ulikt og kva som kan vera årsaka til det og så tenka gjennom med utgangspunkt i eit medvete om dette kva konsekvensane av dei skildnadane vert og dermed greia ta omsyn til kvarandre og dei "problema" desse skildnadane skapar.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|