|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor røde er norske journalister?
Mener du seriøst at media tier som negative saker om innvandring? De skriver da konsekvent negativt om innvandring og innvandrere? Når leste du sist en positiv historien i en avis om det flerkulturelle Norge? Den tabloidiserte innvandringsdebatten er jo journalisters skyld. Valgkampen var jo tragisk, folk som Nina Owing kan starte en debatt (uten å bli motsagt) med spørsmålet "hvorfor jobber ikke innvandere i Norge"? Det er jo helt sprøtt, i Norge jobber omtrent 90% av innvandrere. Ingen journalister klarer heller å skille mellom asylsøkere, folk født og oppvokst i Norge, immigranter eller hva det måtte være. Bunnen er ikke nådd enda hva angår innvandring og debatten i media.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Nå vet jeg ikke hvilken frasksjon du tilhører, men det er SV-ere som anser Ap for å tilhøre høyresiden.
Jeg er enig med deg i at journalister har svært lite greie på vitenskap og medisin, men jeg er villig til å tilgi dem det meste i svineinfluensasaken. Her er journalistene prisgitt informasjon fra Folkehelseinstituttet som jeg synes har opptrådd useriøst. Det var Folkehelseinstituttet som først kom på banen med skrekkscenarier med 10000 døde og at nærmest hele befolkningen ville bli slått ut. Når det offisielle Norge gir den tabloide pressen slik informasjon, er det ikke bare journalistene som fortjener pepper.
Det er ikke meningen å gjøre dette til en innvandingsdebatt, og jeg er slett ikke enig med deg i at det konsekvent skrives negativt om innvanding. Jeg brukte eksemplet fra Göteborg, fordi jeg mener journalistene bevisst har latt være å rapportere om det. Omfanget av bilbrannene (i gjennomsnitt 4 biler hver natt i 3 uker er ikke normalt) var av en slik karakter at mediehusene hadde kjenskap til dette. Jeg setter spørsmålstegn ved om dette er et resultat av politisk overbevisning. Ikke at de bevisst tier om alt som har med innvandring å gjøre, men at de anser denne saken for å være uinteressant. |
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes Folkehelsa har kommet med helt grei informasjon og de har hele tiden sagt i fra om at de vet ikke. Profesjonelle journalister må klare å forholde seg til informasjon som ikke kan settes opp i 3 bulletpunkt altså, og det har de altså ikke greid. Når de nå sper på f.eks med historier om folk som fikk Guillain-Barré syndrom muligens i tilknytning til influensavaksine i 1976 uten at en eneste fagperson er intervjuet for å fortelle hva det egentlig handler om så nytter det å ikke skylde på folkehelsa altså.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|