Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Det er jo forskjell på overvekt, da. Overvekt i seg selv er kanskje ikke grunn nok, men settingen som man anser som omsorgssvikt kan kanskje gi overvekt som en av mange, mange konsekvenser?
Jeg har et overvektig barn. Et barn som sliter med nattspising, lav impulskontroll og lav toleranse for raske karbohydrater, ser det ut til. Søsken er normalvektige. Siden man ikke skal slanke barn, vil dette barnet være overvektig helt til han har "vokst seg inn" i størrelsen sin. Altså blitt høyere. Han vil muligens miste litt fett også underveis, etterhvert som vi får bukt med de mange faktorene som gir overvekten og bidrar til økt fysisk aktivitet, men det er på ingen måte et mål at han skal "slankes".
Hadde jeg f.eks. heller vært en mor som likte å feste mye og hardt, som hadde med forskjellige menn hjem og lot de stikke til barnet mitt penger slik at det kunne stikke på gatekjøkkenet og kjøpe noe mat for at vi skulle få fred, ville det ha vært noe annet. Hadde jeg aldri hatt noe rammer for måltider og satt barnet i en posisjon der det måtte være den voksne i vår familie, ville det vært noe annet. Om et barn må være den voksne i en familie når foreldre er ruset eller sliter såpass psykisk at de må ha tilsyn, så kan det kanskje være at barnet i et forsøk på å ordne mat kommer hjem med snop etc. Og barnevernet kan kanskje i et slik tenkt tilfelle ha hatt følgende vurdering:
"Sånn skal ingen barn ha det. Å være et barn med ansvar for en psykisk syk/ruset mor skal et barn slippe. Konsekvensene av det livet mor har kunnet tilby har medført at barnet sover i senger som lukter av gammel urin og uten sengetøy, barnet har blitt misbrukt av mors "venner" og har deretter utviklet et uheldig forhold til mat, barnet mangler vesentlige deler av skolegangen, har tannråte og har i følge legeundersøkelse en betydelig overvekt med symptomer på alvorlige følgesykdommer. Barnet har utviklet diabetes2 og det er usannsynlig at mor vil være i stand til å følge opp barnet i forhold til dette. Barnet sliter i tillegg i forhold til påkledning. Det er bl.a. sjelden rene klær i riktig størrelse. Dette har medført noe mobbing på skolen, der medelever kommenterer at barnet lukter.
Det er gjennom 2,5 år vært forsøkt med diverse tiltak. Bl.a. veiledning fra både barnevernstjeneste og sosialtjeneste, miljøarbeider i hjemmet, hjemmesykepleie m.m. Dette har kun hatt effekt der og da og det er tydelig at foreldrene ikke evner å øke sin omsorgsevne og kapasitet på nåværende tidspunkt. Mors problematikk er av en slik art at man ikke kan regne med den nødvendige endringen i nærmeste fremtid. Kanskje aldri. Barnevernstjenesten går derfor inn for omsorgsovertaket, slik at barnets helse og generelle omsorg kan ivaretas på en forsvarlig måte."
Dette er selvsagt oppdiktet fra min side. Men jeg håper jeg fikk frem at overvektig barn og overvektig barn kan være helt forskjellige ting. En smart advokat vil selvsagt bruke overvekten for det det er verdt. De fleste vet jo at mange, mange, mange vil kjenne seg igjen. Enten fordi de selv er overvektige og/eller fordi de har barn som er det.
I akkurat denne saken vet vel ingen av oss nok til å si noe som helst, men det er ofte flere sider av en sak og jeg er glad for at barnevernet nok en gang velger å skjerme barnet fremfor å forsvare seg i media.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|