Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 10:29   #13
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Folsyre kan gi økt kreftrisiko

Veilderen min er med på denne artikkelen!

For det første er det ekstremt store doser med B-vitaminer og folat som er gitt til forsøkspersonane. Langt over anbefalte doser.

Hypotesen er at store doser med folat kan aksellerere veksten i kreftsvulstar som allerede er der. Det står vel også nevnt i artikkelen. I såfall er det ikkje slik at folat gir auka kreftrisiko.

Og så må vi hugse på at det er snakk om relativ risiko her. 21% større risiko i gruppa som fekk folat kan f.eks bety at kreftrisikoen var 0,11% i placebo-gruppa og 0,133 % i folat-gruppa. Altså fremdeles svært liten risiko sjølv om den er litt høgare i den eine gruppa.

Eg er i alle fall ikkje bekymra og kjem til å ta folat viss eg skal ha fleire barn.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:09.