Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke retter byr dere helt i mot?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 16:17   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke retter byr dere helt i mot?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Veldig tragisk å tenke på hvor mange som faktisk ble tvunget i mat i barndommen, tenk om foreldrene visste hva det egentlig gjorde med barna. Grusomt.

Ja, jeg tror det er lurt å være litt obs på at man ikke skal lage en skikkelig negativt betinget reaksjon på mat.

På den andre siden så må jo barna lære seg å spise mat som man ikke er veldig glad i også, man kan ikke bare spise livretten sin. Og så bør de lære å forsyne seg lite om det er noe de ikke er glad i. De skal jo fungere som voksne også, og i et middagsselskap er det jo bare til å spise opp maten sin, kan ikke sitte og si at man ikke "liker maten" da.

Gammel 22-11-09, 20:23   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, jeg tror det er lurt å være litt obs på at man ikke skal lage en skikkelig negativt betinget reaksjon på mat.

På den andre siden så må jo barna lære seg å spise mat som man ikke er veldig glad i også, man kan ikke bare spise livretten sin. Og så bør de lære å forsyne seg lite om det er noe de ikke er glad i. De skal jo fungere som voksne også, og i et middagsselskap er det jo bare til å spise opp maten sin, kan ikke sitte og si at man ikke "liker maten" da.

Aner en spin-off: Når er det egentlig ok å si "liker ikke"?

Jeg vet at om noen serverte meg hvalbiff så hadde jeg rett og slett ikke fått det ned.

Jeg syns generelt det er bedre med fat man forsyner seg fra, enn ferdige tallerkner. Da hadde jeg jo bare lasset på grønnsaker og saus og latt som ingenting.

Jeg spiser en del sånn "stordriftsrestaurant"-lunsjer i jobben. (Sånne konferanselunsjer). God mat, bevares, men jeg kan rett og slett ikke døtte i meg alt det mat, mye mer enn jeg egentlig blir mett av, så ofte. Så jeg lar ofte potetene ligge igjen, for eksempel.

Det er sikkert uhøflig, men det får så være.

Gammel 22-11-09, 21:21   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når jeg ikke liker det. Alltid. Dvs jeg har ikke noe behov for å ytre det, men jeg spiser ikke ting jeg ikke liker. Enkelt og greit.

Gammel 22-11-09, 22:06   #4
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hajur er ikke noe jeg ser tilbake på som en god matopplevelse.

Lever, sild, pinnekjøtt og lutefisk er heller ingen høydare. Etter 20 førjulsmiddager med pinnekjøtt og lutefisk har min kjære svigermor ennå ikke skjønt at jeg ikke liker dette, og er like sur hver gang. SMAK da, sier hun, hvert jævla år. Hvor mange ganger må jeg smak liksom. Jeg liker det ikke.

Røkt kolje ja, hrumf. Det var den eneste retten jeg husker mamma måtte lage kun de gangen jeg ikke skulle spise middag hjemme. Hun skjønte det plutselig da jeg kastet opp over hele kjøkkenbordet. FØR vi begynte å spise. Ikke bare smaker det forferdelig. Det luker like ille.

Gammel 22-11-09, 21:37   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi har ikke "lov" til å si "liker ikke". Derimot er det fritt frem for å si "nei, takk". (Men man må smake. Det fikk jeg også beskjed om da den unge mannen insisterte på blodpølse etter en lengre diskusjon om vi kunne spise blod og jeg trumfet med blodpølse og han trumfet med at han ville da det til middag. Jeg prøvde å komme meg unna med at jeg sa "nei, takk" til blodpølse, men jaggu gikk det under et nanosekund før jeg fikk "du må smake, mor!" midt i fleisen. )

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.