Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Homsene i mummiboka?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-09, 15:01   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Homsene i mummiboka?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dette fenomenet er omtalt i Jasper Ffordes bøker om literaturagenten Thursday Next, altså at ting endrer betydning slik at det høres ganske suspekt ut i vår tid, men var ment som noe helt alminnelig og ikke-seksuelt.

Ja, og det gjelder ikke bare ord som endrer betydning, som "gay" og "make love" og sånt. Hele historier kan endre konnotasjoner slik at man nesten ikke kan lese dem for barna with a straight(!) face lenger.

Fru politimester Bastian, for eksempel, som er så frustrert over sin manns manglende, um, handlekraft (enda så kjekk uniform han har), og som blir så voldsomt begeistret over å få ha tre kjekke unge menn innesperret hos seg, som hun kan, um, styre og stelle med? Eller frøken tante Sofie, som er så bisk og mannevond, men som straks bestemmer seg for å bli boende hos røverne etter å bare ha tilbrakt én eneste natt sammen med dem - og som senere blir mye hyggeligere og blidere etter å ha giftet seg med den kjekke og meget, um, handlekraftige brannmesteren med den spennende, lovløse bakgrunnen?

Gammel 27-11-09, 15:04   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, og det gjelder ikke bare ord som endrer betydning, som "gay" og "make love" og sånt. Hele historier kan endre konnotasjoner slik at man nesten ikke kan lese dem for barna with a straight(!) face lenger.

Hehe, ja. Eller hun Prussiluskan i Pippi? Hva har hun på gang med politimennene?

Gammel 27-11-09, 15:05   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

"Det lukter konspiratorisk her, tenkte LIlle MY for seg selv." "Vår stamfar har krøpet ut bak kakkelovnen!...Han har ikke trakassert dere ofte i det siste århunderet".

Er det en av billedbøkene? Jeg tror ikke det jevnt over er Tove Jansson som har skrevet dem. Men de er helt klart mer passet inn for et noe yngre publikum enn bøkene.

Er det ikke Trollvinter da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:08   #4
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei. Trollvinter ble gitt ut på Aschehoug i norsk utgave i 1958.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:14   #5
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men når de er utgitt på orginalspråket vet jeg ikke.

Den oversikten jeg har gjelder kun Tove Janssons barnebøker utgitt på Ascehoug i norsk utgave.

Småtrollene og den store oversvømmelsen1993
kometen kommer 1970
Trollmannens hatt 1960
Mummipappa på eventyr 1961
Hvordan gikk det? 1957
Farlig midtsommer 1959
Trollvinter 1958
Hvem skal trøste Knøttet? 1960
Det usynlige barnet 1963
Pappaen og havet 1966
Sent i november 1971
Den farlige reisen 1978
Skurken i Mummihuset 1981

Hva som er utgitt på andre forlag aner jeg ikke.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:10   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jo, stamfaren dukker jo opp i Trollvinter, men jeg kjente ikke igjen tittelen på historien. Det er jo noen kortere historier her og der, blant annet i samlingen Det usynlige barnet, kanskje det er flere slike samlinger. (Den samlingen er forresten ikke beregnet på småbarn i det hele tatt, selv om novellene er nydelige - Poden skjønte ikke et plukk da han var fire, i alle fall. )

Gammel 27-11-09, 15:07   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Fru politimester Bastian, for eksempel, som er så frustrert over sin manns manglende, um, handlekraft (enda så kjekk uniform han har), og som blir så voldsomt begeistret over å få ha tre kjekke unge menn innesperret hos seg, som hun kan, um, styre og stelle med? Eller frøken tante Sofie, som er så bisk og mannevond, men som straks bestemmer seg for å bli boende hos røverne etter å bare ha tilbrakt én eneste natt sammen med dem - og som senere blir mye hyggeligere og blidere etter å ha giftet seg med den kjekke og meget, um, handlekraftige brannmesteren med den spennende, lovløse bakgrunnen?

Vi er midt i denne boken nå. Jeg må riste av meg disse betraktningene før jeg tar fatt i kveld kjenner jeg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 12:44   #8
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg må riste av meg disse betraktningene før jeg tar fatt i kveld kjenner jeg.

Nei, hvorfor det? Litt moro må vi jo gjøre ut av de gørre Egner-bøkene. Jeg har bestandig laget feminin homsestemme på barberer Sørensen. Kan anbefales.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 14:59   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nei, hvorfor det? Litt moro må vi jo gjøre ut av de gørre Egner-bøkene. Jeg har bestandig laget feminin homsestemme på barberer Sørensen. Kan anbefales.

Barberer Sørensen var definitivt homofil i den oppsetningen vi så på Nationalteatret for noen år siden. Man får ikke mer moro enn man lager selv, og sånt er vel omtrent det eneste de kan gjøre uten å endre grunnteksten.

Gammel 30-11-09, 15:03   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ler så jeg griner av denne tråden.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.