Sv: Adventsstake og religiøs tro
Jeg er kristen. Vi har adventsstake. Vi bruker lystenning som nedtelling til jula og vi synger adventssang når vi tenner lysene.
For meg har ikke adventslysene noen veldig dyp symbolverdi for å være helt ærlig. Den er et koselig element i adventstida og ikke noe jeg ser på som viktig i min religiøse praksis.
Jeg har ingen problemer med å bruke symboler fra andre tradisjoner/religioner så lenge jeg vet hva symbolene står for og avhengig av symbolverdiens styrke. (Vil helst ikke krenke noen med min symbolbruk).
Nå finnes det vel svært få symboler og tradisjoner som kan betegnes som ateistiske. Symboldannelse har som ofte oppstått i en religiøs kontekst, også midtvinterstradisjoner og symboler.
Blir det ikke litt lite igjen hvis man skal ekskludere symboler med religiøs opprinnelse?
Hvor sterk symbolikken er avhenger veldig fra symbol til symbol og samme symbol kan ha varierende grad av symbolverdi ut i fra utforming også. Adventsstake ser jeg ikke på som en gjenstand med stor kristen symboltyngde i norsk kontekst.
|