Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Adventsstake og religiøs tro

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Jeg...
er kristen og har adventsstake 44 28,39%
er kristen og har ikke adventsstake 4 2,58%
er agnostiker og har adventsstake 23 14,84%
er agnostiker og har ikke adventsstake 3 1,94%
er ateist/humanetiker og har adventsstake 55 35,48%
er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake 13 8,39%
har enn annen religiøs tro og har adventsstake 1 0,65%
har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake 0 0%
har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. 12 7,74%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 16:36   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Adventsstake og religiøs tro

Jeg er også enig med fnatten. Det er forskjell på å tenne noen lilla (eller sorte og sølvfargede i mitt tilfelle) lys en gang i uka og på å ha hakekors øverst i juletreet. Folk vil se det ene som et sterkere symbol enn det andre.

Det er ganske interessant det med hvor tradisjoner og skikker kommer fra. Noe har mistet alt ankerfeste i sine religiøse opphav - som halloween som jeg tror veldig få setter i en religiøs sammenheng. Mens andre skikker og symboler henger sterkt fast og ikke kan brukes uten videre. Det er ganske fjernt for meg å ta på meg et kors - enda jeg har sett mangt et utrolig vakkert smykkekors. Det blir feil. Lilla lys derimot er ok.

Og julegatemiksen. Uten noe særlig med engler, men med stjerne i toppen av treet. Og hvor kommer forresten julekulene fra? Etegildet på den tiden av året har vi jo hatt i solsnu i uminnelige tider, men det har alltid vært linket opp mot håp, tro og vent på mer lys og varmere vær igjen.

Det jeg imidlertid lurer veldig på nå som vi er inne i symboler er hvor påskesymbolene kommer fra. Påskesymbolet fremfor noen burde være et kors tenker jeg.

Men nei - det er en hare. En helt forvirret en som legger egg. Og kyllinger. Hvorfor det?

Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 16:41   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg imidlertid lurer veldig på nå som vi er inne i symboler er hvor påskesymbolene kommer fra. Påskesymbolet fremfor noen burde være et kors tenker jeg.

Men nei - det er en hare. En helt forvirret en som legger egg. Og kyllinger. Hvorfor det?

Jeg husker en liten novelle som stod i studentavisen i Trondheim da jeg var student. Jeg-personen traff på Jesus, som var kommet tilbake etter nesten 2000 år, og de ruslet en tur i byen. Jesus lurte på hvorfor det var så mange kyllinger i alle vinduene, og jeg-personen forklarte at jo, du skjønner, det er påske. "Å herregud!" var svaret.

Og The Onion hadde ellers de beste påskekortene for noen år siden - en korsfestet påskehare!

Gammel 29-11-09, 18:44   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og The Onion hadde ellers de beste påskekortene for noen år siden - en korsfestet påskehare!

Min søster tegna korsfestede haner da vi var barn. Komplett med blod til alle kanter.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 18:17   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Påskesymbolene er svært sammensatte og har røtter fra mange steder, men hare og egg har lange tradisjoner innenfor årstidsfester i zoroaster-religionen. Haren er blant de mest fruktbare dyrene og blir sett på som et symbol på fruktbarhet. Egget står for nytt liv og ble blant annet tidlig et symbol for oppstandelse. Haren som påskesymbol har få kristne tradisjoner, men egget har vært et påskesymbol innenfor kristne kirker helt fra de første århundrene. Egget er også en del av det jødiske sedermåltidet og har klare offerelementer i seg, noe som også kan knyttes opp mot kristen påskefeiring igjen. I noen av verdens eldste klostre er egg mer fremtredende symboler enn kors, noe som kanskje ikke er så rart siden egget symboliserte oppstandelse, selve hovedsaken. Særlig innenfor de koptiske kirker er dette vanlig.

Det finnes også en rekke andre bakgrunner for egg og haresymbolikk og som i all symboldannelse er det vanskelig å si hva som kommer fra hva. Det er noe av det som er spennende med symboler synes jeg. De forandrer mening, smelter sammen og er dynamiske.

At hanen legger egg er sannsynligvis noe som har oppstått som et resultat av sammenblanding av mange tradisjoner.

Nissen er jo også et resultat av sammenblanding av mange tradisjoner. Mange har en prinsippiell forkjærlighet for den norske fjøsnissen, men bruker nissen i Nicholasskikkelse. To helt ulike tradisjoner som hos mange ikke skjelnes særlig mellom. Hos andre derimot holdes disse veldig adskilt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.