Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Country, danseband, og trønderrock

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-07, 13:57   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Country, danseband, og trønderrock

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Joda, Janis er jo bra, på sin måte. Jeg liker henne i allefall, men har aldri sett på det som kvalitetsmusikk. Hun var ikke så veldig anerkjent før hun døde, og hadde hun ikke satt overdose er det ikke sikkert hun hadde vært anerkjent nå heller. Men jeg synes også hun har en fantastisk stemme, selv om hun ikke akkurat ville kommet inn på konservatoriet. "Ekte og ærlig" som Scarlett kaller det, er hun i allefall. Men det må vel også sies om Terje Tysland og DDE.

Det er ikke alltid så lett å sette fingeren på hvorfor man liker noe musikk, og hvorfor det er noe man absolutt ikke liker. Men det har ikke bare med kvalitet å gjøre, det er sikkert. I allefall det som menes med kvalitet i denne sammenhengen. Da ville alle likt den samme musikken.

Folkelig og ekte er ikke nødvendigvis det samme. Å synge om rompa si kan sikkert anses som rett fra levra, men det er en ren underholdningsgreie. Det er noe helt annet når Janis synger sjelen sin ut.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 14:06   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Folkelig og ekte er ikke nødvendigvis det samme. Å synge om rompa si kan sikkert anses som rett fra levra, men det er en ren underholdningsgreie. Det er noe helt annet når Janis synger sjelen sin ut.

Problemet er vel at det er litt forskjellig hva folk har å by på i den derre levra/sjela?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 14:10   #3
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Problemet er vel at det er litt forskjellig hva folk har å by på i den derre levra/sjela?

Merkelig nok kan det tyde på at en relativt bedervet lever har tilsvarende mye å by på.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 14:13   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Merkelig nok kan det tyde på at en relativt bedervet lever har tilsvarende mye å by på.

Det er nok ikke så greit å være lever i musikkbransjen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 14:12   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Da har du ikke hørt særlig godt etter på sangen "Rompa mi" av DDE. Den handler om overfladiskhet. Om hun kjæresten som bare er opptatt av rompa hans, og samme hva han gjør av fantastiske ting så er hennes fokus på kropp. Kroppsfiksering er utbredt i samfunnet, og absolutt et tema som fortjener en sangtekst!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 14:17   #6
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Da har du ikke hørt særlig godt etter på sangen "Rompa mi" av DDE. Den handler om overfladiskhet. Om hun kjæresten som bare er opptatt av rompa hans, og samme hva han gjør av fantastiske ting så er hennes fokus på kropp. Kroppsfiksering er utbredt i samfunnet, og absolutt et tema som fortjener en sangtekst!

Du mener altså at dette skal sette fokus på kroppsfokuseringen i samfunnet:

Æ har da både hode, skulder kne og tå
så koffer e det rompa mi som du ska klå på

Er ikke det å legge godviljen litt vel mye til?

Gammel 18-01-07, 14:40   #7
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Du mener altså at dette skal sette fokus på kroppsfokuseringen i samfunnet:

Æ har da både hode, skulder kne og tå
så koffer e det rompa mi som du ska klå på

Er ikke det å legge godviljen litt vel mye til?

Her er hele teksten:

Sitat:

Rompa mi
Tekst: Idar Lind
Melodi: Frode Viken
Æ frisert mæ på håret, kjøpt mæ nye sko
og investert i klær som e på moten no
Clerasil i ansiktet, Gilette aftershave
og godlukt under arman som virkelig reiv

Du spandert på oss drosje, æ tok mæ sjøl en dram
Du låg inn-te brøstet mett før vi hadd komme fram
Du strauk mæ over håret og kyssa mæ på munn’
Æ fatta’tj ka som foregikk,
men skjønt det hadd en grunn

Æ spurt forsiktig da du hadd spandert taxi’n
Du sa: Det e rompa di som e så sexy

Rompa mi - Du e så glad i rompa mi
Æ pumpe jern for å få kroppen sunn
Æ grille mæ i solarium
Rompa mi - Du e så glad i rompa mi
Det einaste du e interessert i - e rompa mi

Æ lånt mæ tjukke bøker og lest te æ stupt
om store filosofa og folk som tenke glupt
Fikk billetta te operan og klassisk ballett
Æ gikk på konsert med en strykekvartett

Æ tok et luksus kokkekurs, vart skikkelig gourmet
Kjeller’n fylt æ opp med Liebfraumilch og Cabernet
Æ diska opp og prøvd å få dæ lykkelig og mett
Du sa at det va rompa mi som va hovedrett

Æ snakka kunst og litteratur
Du sa: Det e rompa di som e kultur

Han trener, leser, går i opera og på konserter, lager eksklusiv mat - men hun bryr seg bare om rompa.

Ja, jeg mener at sangen setter fokus på kroppsfiksering.

Derimot er sangen "E6" av DDE på mange måter langt mer spekulativ, selv om den er utrolig fengende og har et hyggelig budskap. Der spiller man på frykten for utroskap, og forteller først på slutten at sjåføren har blitt pappa.

Men ja, jeg mener at mange sanger, også av DDE har en dypere mening.

(Huff så svær skrifta ble da!)

Sist redigert av bina : 18-01-07 kl 14:49.
Gammel 18-01-07, 14:47   #8
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Her nevnes "gourmet" og "liebraumilch" i samme åndedrag?

Nei, jeg ser ingen dypere mening her. Jeg tror heller ikke det er meningen.

Gammel 18-01-07, 14:48   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke rop så høyt bina!

Gammel 18-01-07, 14:49   #10
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ikke rop så høyt bina!

He, he, har fikset! Så det plutselig etter at innleggene var sendt!

Gammel 18-01-07, 14:56   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regnet med at det hadde noe med fontstørrelsen på sangtittelen å gjøre, og ikke at engasjementet var tilsvarende sterkt.

Gammel 18-01-07, 14:34   #12
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, og "nei så tjukk du har blitt" er en sang som tar opp problemene med å legge på seg og bli tjukk.

Det er ikke noe galt i å lage tekster for pur underholdning og med humor i - men det blir patetisk å prøve å påstå at de har en dypere mening....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 14:46   #13
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Ja, og "nei så tjukk du har blitt" er en sang som tar opp problemene med å legge på seg og bli tjukk.

Det er ikke noe galt i å lage tekster for pur underholdning og med humor i - men det blir patetisk å prøve å påstå at de har en dypere mening....

Ole Ivars har "Nei så tjukk du har blitt" og dette er nok mest av alt en humoristisk låt. Men jeg tar med hele teksten for det:

Sitat:

Du skal få sukkertøy, og du skal få lade

Ref:
Nei - så tjukk du har blitt
Ja du har pina deg lagt på deg gitt
Også du som var tynn som ei høvelflis
Nå har du blitt feit som en julegris
Nå må du pina deg slanke deg litt
Har du det bra
Åssen står det til
Det var lenge siden sist

Jeg elsker livets goder
Og er litt for glad i mat
Jeg burde vel mosjonert litt
Men jeg er nok litt for lat
Og med litt for mange kilo
Blir jeg ganske ofte lei
For samma hvem jeg treffer så skal dem fortelle meg

ref:
Har du det bra
Åssen står det til
Det var lenge siden sist

En kveld som jeg var ute - traff jeg en jeg kjente godt
Han klappa meg litt på magen
Også flirte`n ganske rått
"Hahahaha - Blir det gutt eller jente? Si meg. er du langt på vei?"
Ja - samma hvem jeg treffer så skal dem fortelle meg

ref:
Har du det bra
Åssen står det til
Det var lenge siden sist

Jeg trøster meg med en ting
Jeg kan slanke bort litt fett
Det er mere syndt på dem som er født med for lite vett
Så til deg som sleng med leppa
Det kan kanskje lønne seg - å finne et anna tema
Når du tenkte å si til meg

ref:
Har du det bra
Åssen står det til
Det var lenge siden sist

Ikke mere sukkertøy - ikke mere lade. Sleng hit en gulrot ått meg

Men samtidig så har denne sangen også et budskap. "Samme hvem jeg treffer så skal dem fortelle meg..." Joda, det er mening i denne teksten også. At folk henger seg opp i at noen har lagt på seg, og nevner det før de sier har du det bra og åssen står det til.

Men altså, jeg tror denne teksten er mer morsom likevel.

Gammel 18-01-07, 15:14   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire

:ser på yndlingsartistene mine en gang til:

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 18-01-07 kl 15:16. Årsak: Feilsitering
Gammel 18-01-07, 16:27   #15
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Oh, Lord won't you buy me a Mercedes Benz.....

Gammel 18-01-07, 17:15   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Oh, Lord won't you buy me a Mercedes Benz.....

Kjære Elin, da. Bombe at vi har ulik smak.

Pkt. 1. Det er ikke vanskelig å finne god mening i Mercedes Benz. Det trengs ikke en gang så mye fantasi.

Pkt. 2. Ingen av mine favoritter synger som nattergaler. Det har jeg heller aldri påstått. Det overlater jeg til Celine Dion :grøss: Jeg er også enig i at objektivitet er vanskelig (som innlegget handler om), men at de tre kriteriene går igjen i alle forsøk.

Pkt. 3. De nye gitarkompisene stryker på alle disse kvalitetskriteriene, etter min mening. Den er ikke så fryktelig velfundert, siden jeg skyr dem som pesten. Det eneste de har, er ganske OK stemmer. De burde definitivt brukt dem bedre.

- No. 4 -
Gammel 18-01-07, 18:03   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Pkt. 1. Det er ikke vanskelig å finne god mening i Mercedes Benz. Det trengs ikke en gang så mye fantasi.

Pkt. 2. Ingen av mine favoritter synger som nattergaler. Det har jeg heller aldri påstått. Det overlater jeg til Celine Dion :grøss: Jeg er også enig i at objektivitet er vanskelig (som innlegget handler om), men at de tre kriteriene går igjen i alle forsøk.

Pkt. 3. De nye gitarkompisene stryker på alle disse kvalitetskriteriene, etter min mening. Den er ikke så fryktelig velfundert, siden jeg skyr dem som pesten. Det eneste de har, er ganske OK stemmer. De burde definitivt brukt dem bedre.

Det er vel et poeng at det kan være svært gode musikere selv om de har valgt dårlige tekster eller en dårlig sjanger. F.eks synes jeg Barbara Streisand er en fantastisk sanger, men mange ville vel karakterisert mange av hennes sanger som lette og "fløtete". Øystein Sunde er en talentfull musiker og gitarist, men mange av sangene hans er lette. Ser man det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 18:31   #18
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ahhhh... jeg skrev det vel kanskje litt som en fleip fordi noen nevnte (du?) at Janis Joplin synger ut sjelen sin, og da synes jeg det er et passende refreng.... Oh, Lord....osv.

Forøvrig synes jeg at hele tråden ene og alene dreier seg om enkeltmenneskets musikksmak. Ærlig og greit nok det vel, uten at man trenger å analysere i hjel hvorfor det ene er bedre enn det andre, og om det ene i det hele tatt ER bedre enn det andre?

Noe musikk er mer politisk og kulturelt korrekt å like. Der faller i alle fall Janis Joplin inn!! ...og tør man si at man liker DDE, Vikingarna og Britney Spears så er man vel ikke helt romsren eller tørr bak øra kanskje.... Eller?

Smaken er som baken! (for å fortsette i rompe-tralten )

Emneord
klassiker, krangling, kultur

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.