Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-09, 18:09   #1
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vil legge til at jeg definitivt er akademiker, men har aldri hatt en pensumbok eller forelesning på engelsk, så hvorfor jeg liksom skal være bedre i engelsk enn mange andre vet ikke jeg? Eller misforstod jeg?

Vet ikke hvor du jobber, men å ikke snakke forståelig engelsk ville være det samme som å være ubrukelig i arbeidslivet i mitt akademiske miljø i alle fall -av drøyt 100 mennesker på forskningssenteret der jeg jobber var vi sist noen talte 19 nasjonaliteter... Så alt av forelesninger på høyere nivå, foredrag, faglitteratur og publikasjoner foregår på engelsk. Det betyr selvsagt ikke at alle har god uttale -de færreste har engelsk som førstespråk, og ingen er lingvister -men om ikke skriftlig engelsk er god og muntlig er forståelig så har man et stort praktisk problem. Hvordan gjør dere samarbeid med utelnadske kolleger?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 19:51   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

De 9 årene er vel kanskje nok til at man har en forskjell i grunnskole på 7 og 9 år? Kanskje også nok til at det var endringer ellers også for hvordan og hvor mye det var av engelskundervisning i skolen. Stoltenberg er nok også vokst opp i en familie der jeg vil tro at engelsk stod viktigere i henhold farens "funksjon". FAmilien til Thorvald Stoltenberg var vel kanskje med han når han hadde en del "oppdrag" i utlandet? Bodde vel i utlandet i perioder?
Ellers blir det jo et spm om hvor "naturlig talent" man er og praksis.

Det siste her er jo gode argumenter for hvorfor Stoltenberg er bedre enn Jagland, jeg reagerte bare på at de 9 årene skulle ha så mye å si. Petter Solberg er jo sikkert 9 år yngre enn Stoltenberg. :fjaser:

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Der tar du nok feil. Vi hadde mange medlemmer av den engelske teatergruppa vår som kom fra Østlandet og snakket vakkert engelsk.

Joda, mange østlendinger snakker bra engelsk, men jeg synes tendensen er at østlendinger har vanskeligere for å legge bort det norske tonefallet sitt når de snakker engelsk enn det f.eks vestlendinger har. Et grelt eksempel på det motsatte kom jeg på nå: Da Ingvild Bryn og Morten Harket var programledere for Grand Prix.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 12:54   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvordan gjør dere samarbeid med utenlandske kolleger?

Jeg er ikke forsker, men jobber i det offentlige. Vi samarbeider ikke med utlandet. Skulle vi ha samarbeidet fungerer jeg fint på engelsk, men Jagland klarer seg da han også. Men jeg har ikke et nivå som mange andre som har studert på engelsk, selv om mitt nivå er bedre enn en del andres.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.