Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trenger en åtteåring en egen pc?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 21:39   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?

Nei, det trenger de ikke. Storebror får bruke min innimellom til spill og så liker han å se Sonic på youtube. Han håndterer den helt selv så det hadde jo gått greit med egen, men vi venter litt til. Nå er han jo bare 7,5, så kanskje han får til 8-årsdagen.

Vår 7-åring får digitalkamera til jul. Strengt tatt trenger han ikke det heller.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:43   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vår 7-åring får digitalkamera til jul. Strengt tatt trenger han ikke det heller.

Nei, jeg og mannen diskuterte det også, vi. Han mener at ingen barn trenger et digitalkamera. Det blir jo et leketøy. Men på den andre siden er det jo et leketøy for voksne også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:45   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min ler litt i bakgrunnen her og sier at foreldrene jo egentlig sier at de bruker pc-en så mye selv at de ikke kan låne den bort når det er behov.

Gammel 16-12-09, 21:50   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Han er nok inne på noe der.

7 åringen her i huset har min gamle, avlagte laptop. Noen egen, ny får han ikke før han begynner på ungdomsskolen.

Eldste får laptop til jul, han er ungdomsskoleelev på første året og nå ser vi helt klart behovet. (Han fikk i utgangspunktet først min gamle, men den er for dårlig for hans bruk.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:57   #5
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei!

Gammel 16-12-09, 22:08   #6
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes absolutt ikke en åtteåring trenger egen pc. Men så skjønner jeg heller ikke at en familie på 3-4 kan ha behov for opptil 7-8 pc`er, heller, så jeg er nok ikke den rette å spørre.

Gammel 16-12-09, 22:25   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Minsten får egen pc utpå våren en gang. Jeg skal bare ha tid til å formatere den på nytt,
Men den er i hus, og er en bærbar som faren har brukt.
Jeg har to bærebare og jeg bruker begge to hver dag, den ene med to skjermer. Men nå jobber jeg med data, og ingen av mine barn får bruke mine pc'er til noe som helst. De få gangene de har gjort det, er det filproblemer.
Storebror har pc fra Hjelpemiddelsentralen pga dysleksi, og den kan ikke lillebror låne. De store søstrene på 20 og 22 låner ihvertfall ikke bort sin.
Derfor får han sin egen satt opp til en seksårings bruk.
Han kan egentlig ganske mye data, og er interessert.
Derfor syntes jeg det er helt ok. Han har også som flere andres barn i tråden, datalekser.

Gammel 17-12-09, 02:12   #8
ORG
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, en åtteåring trenger aldeles ikke egen pc! Derimot trenger man tilgang til en PC når den skal brukes som arbeidsredskap, som også nevnt av Hyacint som mannens definisjon.

Vi har to gutter på 8 og 12 år, og ingen av dem har egen PC. Begge har egen bruker-ID på PC-en på skrivebordet i "kontorstua". Med begrenset påloggingstid (fra kl ... til kl .... og fra kl .... til kl ....), slik pro-versjonene av Windows gir mulighet for å sette opp. Likeså begrensinger i hvilke programmer som kan brukes når. Ikke mulighet for å starte spill før kl 1600, f eks, da er det "leksetid", så programmene som skal brukes da heter " OpenOfficeWriter" (les: "Word"), "OpenOfficeCalc" (les: "Excel") og internett til informasjonssøking og oppkobling mot skolen. Ingen andre Og de er uten mulighet for å legge inn egne programmer.

Ingen av dem har beklaget seg hittil....

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 07:18   #9
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det synes jeg ikke. De trenger verken egen PC eller egen mobil. Det er behov som vi som foreldre skaper.

Men jeg synes at 7-8 åringer må få bruke PC til en viss grad -og til det fungerer mamma eller pappas PC helt utmerket.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 09:30   #10
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner at jeg er oppvokst uten pc (hadde EDB som valgfag i niende). Jeg ville umiddelbart sagt nei. Men hvis de har mye skolearbeid som går på pc, så kunne jeg vært troende å kjøpe en minipc til ungene (på deling).

Gammel 17-12-09, 12:17   #11
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, synes ikke de trenger en egen. Men de bør ha tilgang til en pc i huset for ofte får de lekser man skal gjøre på data.

Christian har spurt i flere år nå om han ikke kan få sin egen men det får han ikke enda.

Vi har sagt at han skal få sin egen når han begynner på ungdomsskolen og det er 2 år til.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 22:32   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke lest hele tråden, men svarer på HI

Nei, de trenger ikke egen pc. Tilgang til pc er noe helt annet. Her deler barna på min gamle pc. Denne er kun lov å bruke på spilledager med unntak av når eldstemann har lekser som krever pc. Det er evig krig om den og han som snart blir 10 år har sterkt ønske om siden egen, det sparer han til. Tipper det blir pc på 10 års dagen med sparepenger og litt hjelp fra oss.

Gammel 16-12-09, 21:48   #13
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, jeg og mannen diskuterte det også, vi. Han mener at ingen barn trenger et digitalkamera. Det blir jo et leketøy. Men på den andre siden er det jo et leketøy for voksne også.

Jeg synes det er flott at barn kan få et rimelig digitalt kamera og opparbeide seg kompetanse i å fotografere. De får ikke leke med speilrefleksene, derfor må de ha noe annet. Jeg fikk selv kamera i 3.klasse, hadde det med hver gang det var noe, og fortsatte interessen som voksen. Jeg tar mange bilder og jeg tar gode bilder. Men noen måtte gi meg mulighet til å utvikle denne interessen.

Mannen min ler litt i bakgrunnen her og sier at foreldrene jo egentlig sier at de bruker pc-en så mye selv at de ikke kan låne den bort når det er behov.

Vi bruker maskinene mye, og gjerne samtidig som barna. Ungene spiller ofte på rommene sine, og kan godt ha venner (eller hverandre) som tilskuere. Det er bedre for dem (og oss) enn at de skal sitte på kontoret, eller i stua, der det skjer andre ting. Så svaret er ja, så klart.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:50   #14
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Dronningen sier egentlig det jeg ville si både om kamera og pc. Her elsker 3 åringen å tabilder og får kamera til enten jul eller bursdag.
Pc får han i løpet av neste år men det er en gammel en fra min mann sin jobb, der skal han få holde på med lek og lær spill og josefine spill. Det gjør ikke så mye at den blir ødealgt som at våres blir det. Helt ny pc får han ikke på mange år ennå da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:54   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Joda, jada, ser poenget. Men kan de låne familiens kamera?

Mer om pc-er: Trenger en fireåring å bruke noe særlig pc overhodet? Josefinespill og sånt er jo fint, men sitter ikke et gjennomsnittlig barn litt vel mye foran en skjerm? Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Mange forsvarer pc, Playstation og DS med at "barna er jo likevel så aktive at det gjør ikke noe". Jeg ser på mine egne barn at det ikke er så lett å finne en balanse alltid. Mine barn er veldig aktive og vi prioriterer fysisk aktivitet en stor del av tiden, men det går jo på bekostning av dataspill og wii og sånt som de ikke har tilgang til. (De har tilgang til pc og den eldste eier en DS, that's it. De er 5 og 8 år.) Dette til tross for at vi kommer tidlig hjem hver dag og har lange ettermiddager sammen.

Sist redigert av Hyacinth : 16-12-09 kl 22:00.
Gammel 16-12-09, 21:56   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Ja.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:03   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja.

Nok?

Kanskje vi har ulik grad av hva vi definerer som "nok". Jeg mener at små barn bør leke med andre ting enn en skjerm minst 90% av den våkne tiden.

Gammel 16-12-09, 22:04   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ungdomsskolelærermannen min anbefaler foreldrene å la pc-en være i stua, slik at elevene ikke er på nettet uten tilsyn. Han sier at de færreste følger anbefalingen, men han anbefaler det nå likevel.

Gammel 16-12-09, 22:05   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok?

Kanskje vi har ulik grad av hva vi definerer som "nok". Jeg mener at små barn bør leke med andre ting enn en skjerm minst 90% av den våkne tiden.

For det første, hva er det som får deg til å tro at mitt barn ikke gjør det? For det andre, selvfølgelig har man ulike grenser på dette. Det vil man sikkert ha innad i en familie også, fordi barn er ulike, og trengs å aktiviseres på ulike områder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:59   #20
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Joda, jada, ser poenget. Men kan de låne familiens kamera?

Mer om pc-er: Trenger en fireåring å bruke noe særlig pc overhodet? Josefinespill og sånt er jo fint, men sitter ikke et gjennomsnittlig barn litt vel mye foran en skjerm? Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Mange forsvarer pc, Playstation og DS med at "barna er jo likevel så aktive at det gjør ikke noe". Jeg ser på mine egne barn at det ikke er så lett å finne en balanse alltid. De er veldig aktive, men det går jo på bekostning av dataspill og wii og sånt som de ikke har tilgang til. (De har tilgang til pc og den eldste eier en DS, that's it. De er 5 og 8 år.) Dette til tross for at vi kommer tidlig hjem hver dag og har lange ettermiddager sammen.

Jo ett gjennomsnittlig barn sitter sikkert litt mye foran en skjerm.
Nå gjør ikke vårt barn det, vi gjør mye annet, er mye i akitvitet, perler bygger lego osv, så at han får spille litt på pc en gang i blant ser ikke jeg på som noen stor sak.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.