Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 11:57   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Ja. Men jeg blir ikke fornærmet om noen som er utenfra kaller meg en annen tittel. Det er arbeidsoppgavene som er det sentrale. Derfor liker jeg mer å si kortfattet hva jeg gjør. Ped. Leder som tittel har alltid sagt meg svært lite. Det viktige for meg i en barnehage er helheten. Jeg henvender meg like gjerne til assistenten som til andre. for meg er de alle like viktige og har ytterst stor respekt hos meg. Lønna bør gjenspeile ansvarsområde.

Det står for pedagogisk leder, og da er det vel innlysende hva som er ansvarsområdet?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fordi du skal ikke tro du er noe.

Ja, det er omtrent det jeg sitter igjen med av inntrykk.

Gammel 27-12-09, 12:07   #2
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det står for pedagogisk leder, og da er det vel innlysende hva som er ansvarsområdet?

Ja, det er omtrent det jeg sitter igjen med av inntrykk.

Det tenker jeg og.

Gammel 27-12-09, 12:25   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner veldig godt at man ikke ønsker å være tante på jobb. Og at man prøver å bli kvitt yrkestitler på folkemunne som virker degraderende. Vi har det samme hos oss - tittelen assistentlege som ble fjernet for årevis siden lever fremdeles i beste velgående blant endel på sykehusene. Det blir noe av det samme, hvorfor skal man ha assistent inn i tittelen sin når det er helt malplassert? (det er en levning fra den tiden da avdelingen ble ledet av en overlege som hadde en assistentlege han lærte opp, men det er seriøst avleggs slik sykehus drives idag og gir et signal til utenforstående om at dette er et menneske som ikke jobber selvstendig, mange tror intuitivt vedkommende har mindre erfaring enn både turnuslegen og studenten med lisens). Så jeg skjønner godt at de vil ha bort titler som på et vis skviser dem ut som pedagoger og setter dem i bås med tilfeldige barnevakter og dagmammaer. Om noen år slutter vi nok å legge merke til at førskolelærere har titler som viser at de faktisk har en viktig jobb, noe av grunnen til at det faktisk legges merke til er nok at de akkurat nå er i den fasen hvor de forsøker å bygge opp anerkjennelse og status rundt utdanningen sin, de prøver å bli assosiert med lærere og pedagogisk personale istedenfor ufaglært personale som passer barn. Dette er viktig både for selvrespekt og lønnsdannelse.

Jeg har forresten aldri hørt noen svare "nei jeg jobber som Pedagogisk Leder" på spørsmål om vedkommende er førskolelærer... jeg er enig i at det i såfall ville vært litt småkomisk. Men det er vel ikke vanlig? Det ene er en stilling, det andre er en utdanning. Det blir litt som min mann - hvis noen spør han hva han driver med, svarer han (etter at han har sagt at han lager datasystemer) at han er konsulent i et datafirma. Hvis noen spør han om hva han er utdannet som, er svaret sivilingeniør i datateknikk. Det må være greit å svare riktig uten å bli beskylt for å være selvhøytidelig. Og det må være lov å svare at "jeg er tante til 4 skjønne småtroll, men når jeg er på jobb er jeg pedagogisk leder i en barnehage" for å markere standpunkt.

Gammel 27-12-09, 12:43   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ville også oppfattet et slikt svar som litt komisk hvis konteksten var at ped.leder var utdannet førskolelærer og det ikke var noe som tilsa at ped.ledertittelen var veldig relevant der og da.

Ja, jeg forutsatte at vedkommende faktisk er førskolelærer

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.