Sv: Jeg må finne min motivasjon for å slutte å røyke
Kirsebæret, det er ikke lett å motivere noen til å slutte å røyke, fordi det er jo godt og man savner det når man slutter.
Men likevel, du bør ta en vurdering på hvor mye det er verdt det, jeg kjenner for mange 55-60-åringer som har null krefter til å reise, til å leve ordentlig og som ikke kommer til å leve spesielt lenge etter de har blitt pensjonister. Det er så uendelig mye bedre å være i god form når man blir eldre enn å ligge å være en kolser på sofaen. I tillegg blir KOLSere ofte temmelig mentalt redusert, jeg vet ikke om det er den stadige oksygenmangelen som gjør det, men de blir ikke spesielt lure altså, og jeg kan ikke tenke meg at du synes det er noe særlig forlokkende.
Røykeeksponering regner man i pack-years. Et packyear er at man røyker en tyvepakning hver dag. Om man har røykt 10 sigaretter pr dag i 10 år har man en røykeeksponering på 5 packyears. Når man begynner å komme opp i 20 packyears så har man stor risiko for å utvikle KOLS og/eller kreft.
Du får rett og slett tenke etter hva du vil være når du er 50. Det gjorde jeg da jeg bestemte meg for å slutte. Jeg ønsket ikke, virkelig ikke å være en av disse rynkete, røykestemmedamene med grov latter og med røykehoste. De er også så utrolig uttafor mentalt og jeg ville heller være en sprek 70-åring som fortsatt har et ok liv. Det er det valget handler om faktisk. Det valget har du ikke når du er 50. Det har du i 30-årene.