|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Moden
|
men det er da ikke spesielt stor fare for ikke-dokumenterte-bi-virkninger av kjærringråd?
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
... bortsett fra akutt utdritning hvis jeg skulle stå og rulle gifteringer over øyet
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Vissvass! Selvsagt kan man gjøre stor skade ved å følge kjerringråd. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#5 |
|
håpløs
Medlem siden: Sep 2006
![]() |
det handler jo litt om å bruke sunn fornuft og da
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Og dette driver faktisk homeopater med den dag i dag. Varm olje i øret på barn med ørebetennelse.
|
|
|
#10 |
|
Protonterapeut
|
Jeg så et program på Discovery (?) om dette med homøopati, der de tok prøver av "medisinen" og sjekket den i mikroskop - og sammenlignet med rent vanlig sutlevann. Den første testen fant de en viss forskjell i, den andre testen, som var en blindtest, resulterte i at de så og si aldri fant forskjell på det som var vanlig vann og "medisinen".
|
|
|
#12 |
|
Absolute Beginner
|
Det finnes mange helsesøstre som anbefaler lunken olje i ørene på ørebarn, dette kan lindre smerte og løse opp voks. Men det er lov å tenke selv også da, jeg tør påstå at om du heller varmt fett i ørene på ungen din, da er du temmelig dum. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Jupp.
|
|
|
#14 |
|
Fola Blakken
|
Interessant diskusjon. Jeg er i og for seg ikke utelukkende negativ til alternative behandlingsformer, men jeg syns det virker som om folk som er opptatt av alternativmedisin er så uhyre skeptiske til skolemedisinen. Jfr Polyannas skrekkeksempel.
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Jeg tror på skolemedisin og alternativt sammen kan være bra. Det alternative ser på helheten, mens skolemedisinen går på diagnosen. Hvis man klarer å akseptere det så tror jeg vi har kommet der man skal. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)
Tresko? Jeg skal bruke sånne:
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
En ganske åpenbart uheldig virkning av å bruke "kjerringråd" som ikke virker (eller, selvsagt, annen behandling som ikke virker) er jo at det man prøver å kurere ikke blir kurert. Og en ganske åpenbar ulempe ved å ikke gå til lege, er at man risikerer å ikke få diagnostisert den sykdommen man har. Hvor alvorlig det er, kommer naturligvis an på hvor alvorlig lidelsen er.
|
|
|
#18 |
|
Moden
|
følte meg brått litt missforstått her
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Den som jeg har nevnt som driver healing har sendt mange til lege. Hun har kjent hvor problemet har ligget og bedt "pasienten" ta kontakt med lege for å spørre om det og det........... Det har stemt, stort sett. Hun ber folk gå til lege, så blir hun et supplement til legene. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Jeg tror forsåvidt ikke vi kan "forklare alt", fordi vi forstår ikke hvordan alt virker. Spesielt ikke når det er snakke om psykiske/mentale prosesser. Jeg tror gjerne på det du sier, og jeg synes ikke det er vanskelig å tro på at ulike typer healing eller andre alternative behandlingsformer kan virke f.eks. på akutt dødsangst eller andre psykiske plager. Og at psyken innvirker på den fysiske helsen er jo kjent og ukontroversielt. Alle plager befinner seg på en glideskala mellom "rent somatisk" og "rent psykisk", og det er helt klart en vekselvirkning mellom psyken og kroppen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|