Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvilken symaskin har du og er du fornøyd?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-10, 12:57   #12
silverknight
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
silverknight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken symaskin har du og er du fornøyd?

Dette har vært tema hos meg flere ganger i det siste etter jeg hentet en urgammel Singer fra en bod, og den har stått synlig fremme til ulike prosjekter. Ikke at jeg kan anbefale en slik til alle og en hver, for den har sine begrensninger.

Men; både min mor, venner og venninner har komt med gode råd de siste ukene. For eksempel, min mor har to symaskiner, en fra slutten av 60 tallet og en ganske ny datastyrt (to år) som kan alt mulig. Begge står fremme, men hun bruker den gamle Bernina maskinen til alt annet enn broderingsfunksjonene. Den nye var faktisk skikkelig dyr i mine øyne. Jeg hørte hun snakket men en av syvenninnene side, og de har komt frem til at de beste hel mekaniske maskinene fra slutten av 50 og 60 tallet ikke står tilbake for de aller fleste moderne maskiner. De gamle har ofte flere applikasjonssømmer og funksjoner å velge mellom og til daglig vil man ikke savne noe.

Hvis man vil ha mest mulig for pengene er en brukt maskin absolutt verd å se nærmere på, og de gode helmekaniske er oftest undervurdert i butikkene.

De største fordelene med nyere maskinene er at de har flere sømmer å velge mellom, kan gjøre mye helt automatisk og fullføre ordrer valgt i programmvaren. Slike maskiner er dyre, og de er i 10.000-20.000 kr. klassen og oppover.

Man skal i hvert fall opp i 5000 kroners klassen før de nye maskinene kan erstatte de beste eldre maskinene, selv de fra 60 tallet. De gamle mekaniske var veldig presise, slitesterke, men har altså ikke så mange sømmer å velge mellom som de digitalt styrte. Det er mye fint å velge mellom både nytt og gammelt.

silverknight er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.