Sv: Vet jeg er fæl nå og overhodet ikke representativt for mitt generelle menneskesyn
Jeg har full forståelse for folk som ikke vil tro på noe inntill det er bevist.
Det jeg imidlertid ikke kan forstå er at man anser det som helt hull i hodet å tenke at én sykdom kan skyldes negative tankemønstre mens høyst fornuftig at en annen skyldes nettopp det.
Selv om det ikke er bevist at kreft skyldes negative tankemønstre, så er det da ikke merkeligere (eller værre på noe vis) å tenke seg til at det kan være tilfellet, akkurat som det beviselig er for endel andre sykdommer?
Er det forresten kun kreft man tenker sånn om? Kreft er i en særstilling, for det er en sykdom som i vår tid berører mange på en veldig vanskelig måte? Man kan mene at tankemønstre har mye å si for så mangt (det er både fornuftig og bevist), men det kan for all del ikke gjelde kreft (for det er både hull i hodet og provoserende)?
Jeg skjønner det følelsesmessig vanskelige. Vår familie har vært berørt i aller høyeste grad på flere måter. Men for min del er det helt hull i hodet å tenke at kreft skulle være vesensforskjellig fra alle andre sykdommer. Og godt er det. Jeg tror vi alle finner ut av dette i løpet av det tiåret vi er inne i.