Sv: AMK, Oslo
Sitat:
Det kan faktisk være helt umulig å snakke med sånne innringere som det var snakk om her, man kan godt se for seg at "om man hadde sagt sånn og sånn så hadde det ordnet seg" og de fleste som ikke jobber i helsevesenet ser for seg at de hadde nok klart biffen om nettopp de hadde tatt telefonen. Vel, det hadde de nok ikke.
Det kan jeg tenke meg, ja. Eller, jeg mener, jeg kan tenke meg at det kan være umulig, og uansett hvordan man ordlegger seg, vil man ikke få oppklart situasjonen. Det forsvarer likevel ikke måten AMK svarte på, synes jeg, da.
Og det med at den som ringer kan ha feil oppfatning av hvorvidt ambulanse faktisk trengs eller er smart: nettopp slikt vet ikke den som ringer, og som er overbevist om at det viktigste er å få ambulansen i riktig retning.
Jeg har ringt AMK èn gang, og jeg ante virkelig ikke hva jeg skulle si. Men jeg hadde heller ikke en sterk overbevisning om at det var ambulanse som trengtes, så jeg fulgte mannen i den andre enden helt greit, og stolte på at han visste om ambulanse var lurt eller ei.