Sv: Høyre vil fjerne fedrekvoten
Jeg tror det er en stor fordel for samfunnet om menn tar ut minst ti ukers pappapermisjon, av omtrent de samme årsakene som Monsoon nevner, og jeg synes at i denne saken veier hensynet til samfunnet mye tyngre enn hensynet til den enkelte families "valgfrihet"
Jeg skriver valgfrihet i hermetegn, fordi det er mye som tyder på at valgfriheten man ville fått om det var reell valgfrihet ikke nødvendigvis ville være helt reell likevel. Hvis man kutter fedrekvoten, ville man oppleve 1) at mange menn som egentlig kunne tenke seg å være hjemme, ikke er hjemme likevel fordi moren vil holde hele permisjonen for seg selv*, og 2) at familier som ønsket at far skulle være hjemme ikke kunne gjøre det, fordi far ville blitt uglesett på jobb.
*Det første tilfellet er egentlig mest en privatsak og ikke en veldig god grunn for å gjennomføre en tvungen deling i mine øyne, så dette er ikke grunnen til at jeg gjerne ser at ordningen videreføres. :presiserer: Punkt nummer to er derimot et tungtveiende argument.
|