|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Der er vi veldig ulike som ledere, tror jeg. For å "tjene" på langtidssykmeldte må man jo ikke sette inn vikar, og da vil man jo slite unødig på resten av de ansatte? Hvordan det lønner seg vet ikke jeg, men jeg synes det vanskeligste er å skaffe fagpersonale når noen er borte...
|
|
|
#2 |
|
Erfaren nok
|
Vel, vi setter inn inn vikar. Men de tjener ofte dårligere enn den som er sykmeldt, og da gjør refusjonen at vi går i pluss.
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg har ikke lest hele diskusjonen, og det er helt klart at dette er en sensitiv diskusjon som lett tråkker på noen knær. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat det har jeg også tenkt på flere ganger. Jeg har mange ganger på jobb (nå som gravid, f.eks) blitt omtalt som "så heldig" som er så frisk og rask, mens sannheten er jo at det kommer ikke av seg selv. Jeg er til tider dønn sliten. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Man er selvsagt heldig fordi man ikke har bekkenløsning, ikke kaster opp og ikke har risikosvangerskap, men det er tungt eller blytungt store deler av svangerskapet for de aller fleste, det er jeg helt sikker på. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingVelge sykemelding??? Jeg tror ikke at det er førstevalget å VELGE sykemelding for de fleste. Det å få arbeidsplassen til å tilrettelegge var vanskelig da jeg på 1990-tallet var gravid. Dersom man er gravid og ikke får sove på flere uker, er helt utslitt og har full jobb hva skal man gjøre da?? Holde ut og bryte sammen og holde ut likevel?? Når man får sykemelding så er det gjerne gått ganske langt. En har strukket seg lenge, men det går ikke lengre. Det betyr ikke at de som jobber og er gravide ikke sliter, men det er forskjell. Hvordan skal andre vurdere hvem som har det verst??
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
I mål
|
Nei, det kan jo ikke andre vurdere, men det er jo interessant at mange mener at de som ikke er sykmeldt ikke har noen plager. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Den du nevner fra det andre forumet høres ut som den tar lett på det med sykemelding ja, om det er eneste grunn til å bli sykemeldt. Håper legen skjønner det og ikke gir sykemelding. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ustabil
|
Hos oss er problemet at det er svært vanskelig å skaffe vikarer. I den grad vi tar inn vikarer handler det oftest om svært kostbare konsulenter eller vikarer fra vikarbyrå. Vi ender derfor oftest med å ikke ta inn vikar. Og ja, det "lønner" seg på kort sikt med at sykelønnsrefusjonen kommer inn, men på lang sikt fører det til stor frustrasjon og slitasje på øvrige ansatte, og i noen tilfeller også til ytterligere sykefravær hos andre som opplever stort press. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|