Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kakao. Uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Kakao, Hva sier du?
Ka-kaaao. Man er da dannet. Snøft 158 69,30%
Kakk-ao. (Og evt. Heia Vål'enga) Ao er en diftong. 32 14,04%
Kakka-o. Kakka. Full stopp. O 25 10,96%
Varm sjokolade. Kakao er for fattigfolk 6 2,63%
Åbåi 0 0%
Nesskvikk 0 0%
Noe annet 7 3,07%
Deltakere: 228. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-10, 16:24   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakao. Uttale

Hm jeg er språklig kamelon og sier kakkao eller kakaao avhengig av hvem jeg snakker med i farta. Altså trøndersk eller bokmålsvariant.

Gammel 25-01-10, 17:47   #2
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hyacint...er du møring?
Jeg er møring.. og sier [ka'ka: o] og så skriver vi kakao. Lett. Man leser (høyt) det man skriver.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 09:07   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hyacint...er du møring?
Jeg er møring.. og sier [ka'ka: o] og så skriver vi kakao. Lett. Man leser (høyt) det man skriver.

Sånn er det jeg tror jeg også uttaler det. Rett ut, kakao. Ikke ka-kaaao, bare kakao.

Gammel 26-01-10, 09:10   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånn er det jeg tror jeg også uttaler det. Rett ut, kakao. Ikke ka-kaaao, bare kakao.

Alle mener da at de selv uttaler det "rett ut". Det er ikke noen sånn kjempelang aaa i måten jeg sier det på heller - det er bare et forsøk på lydskrift, for å vise at trykket ligger på den andre a-en, ikke på den første, som det f.eks. gjør det hos trøndere og mange østlendinger.

Gammel 25-01-10, 18:24   #5
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hm jeg er språklig kamelon og sier kakkao eller kakaao avhengig av hvem jeg snakker med i farta. Altså trøndersk eller bokmålsvariant.

Men kakaaaao er ikke "bokmålsvariant". Jeg snakker hardingdialekt og sier kakaaao

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.