Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-10, 23:53   #11
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg lurer også på om svangerskapspenger er med i all denne statistikken over sykelønn. For er man ikke i stand til å jobbe på grunn av graviditet, så er det jo svangerskapspenger man skal ha, ikke sykepenger som sådann

Dette er ikke riktig, jeg har sakset dette fra nav.no:

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.
Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.
Dette gjelder for eksempel

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold
Dette regelverket tolkes veldig strengt, f.eks så regnes tvillingsvangerskap som et svangerskap med økt risiko. Gjeldende policy er at det skal vurderes tidlig om den gravide kan arbeide (tidligere veileder anbefalt fra 20-22 uke, nå er det lagt mer vekt på vurdering igjen). I så måte mener jeg det ville være mest naturlig at tvillinggravide fikk svangerskapspenger, men det skjer ytterst sjeldent.
Det er dumt, både fordi man kan miste sykepengerettigheter (viss man blir syk etter fødsel/ferdig permisjon så regnes de siste tre årene sammen for samlet sykefravær), og fordi det gir et noe feilaktig bilde av sykefraværet totalt.

Så vidt jeg har fått med meg står nemlig svangerskapsrelaterte sykemeldinger for en ganske stor del av økningen, og det kan selvsagt skyldes flere ting. En av dem er ganske sikkert at svangerskapsomsorgen også fra helsepersonells side er blitt mer "omsorgsfull", et godt eksempel på dette er i forhold til flerfødsel.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.