Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 09:26   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Hvor skal man trekke grensene, i likestillingens navn? Skal guttene nektes å gå i blått og leke med biler? Får ikke jenta lov å begynne på dans eller gutten på fotball om det er det de vil?

Å, sånne spørsmål er så utrolig teite.

Klart gutter skal få gjøre typiske gutteting og jenter typiske jenteting, men man må for det første være sensitiv overfor om man presser gutter inn i guttebåser eller jenter inn i jentebåser fremfor å være lydhøre overfor deres ønsker. Og så skal man tenke over om barnas ønsker er et resultat av de forventningene til deres kjønn som de plukker opp eller om de har rom rundt seg til å velge fritt.

Og så tror jeg faktisk, som forelder, at man skal ta seg den friheten det er til å overstyre litt. Det er ikke alltid en seksåring vet hva som er best for seg. Det er ikke alle valg de skal få ta alene eller som er så lure. Vi har feks penset vår eldste datter inn på kampsport fremfor ballett av følgende årsaker: ballett-miljøet er enormt kroppsfokusert på en ganske negativ måte. De er veldig små når ting begynner å bli ganske seriøst og det er masse mas om hvor tynn man skal være. Samme gjelder turn. Jeg ønsker ikke at min datter skal være i et miljø hvor slankepress og psiseforstyrrelser er normen.

I tillegg ønsker jeg at hun skal få den selvtilliten og de gode rolleforbildene som er innen kampsport, der selvkontroll, disiplin, konsentrasjon og styrke er i fokus. Det er gode ting å ha med seg videre, uansett om man fortsetter eller ei.

Og jeg mener det er en verdi at man (som i musikkmiljø osv) trener sammen med folk i alle aldre og begge kjønn.

Gammel 05-02-10, 09:31   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Og så tror jeg faktisk, som forelder, at man skal ta seg den friheten det er til å overstyre litt. Det er ikke alltid en seksåring vet hva som er best for seg. Det er ikke alle valg de skal få ta alene eller som er så lure. Vi har feks penset vår eldste datter inn på kampsport fremfor ballett av følgende årsaker: ballett-miljøet er enormt kroppsfokusert på en ganske negativ måte. De er veldig små når ting begynner å bli ganske seriøst og det er masse mas om hvor tynn man skal være. Samme gjelder turn. Jeg ønsker ikke at min datter skal være i et miljø hvor slankepress og psiseforstyrrelser er normen.

I tillegg ønsker jeg at hun skal få den selvtilliten og de gode rolleforbildene som er innen kampsport, der selvkontroll, disiplin, konsentrasjon og styrke er i fokus. Det er gode ting å ha med seg videre, uansett om man fortsetter eller ei.

Tankevekkende innlegg. Kampsport hadde vært noe for eldste her også, tror jeg. Ikke helt enda, men om et år eller to.

Gammel 05-02-10, 09:34   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tankevekkende innlegg. Kampsport hadde vært noe for eldste her også, tror jeg. Ikke helt enda, men om et år eller to.

Kampsport er en bra ting! Eldstemann startet på Tae Kwando når han var fem år og gikk over til karate nå i høst når han var blitt 7 år. De lærer så mye bra der!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:35   #4
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Å, sånne spørsmål er så utrolig teite.

Det er mulig det, men det er ikke så mange dagene siden det var en artikkel i Aftenposten om en familie som la føringer for barna sine basert på hva foreldrene mente var fremmende for likestillingen. Og det var da spørsmålet dukket opp for meg. Forøvrig synes jeg sånne svar er utrolig teite også.

Dans er mer enn balett, jeg har prøvd både dans, kampsport og ridning i oppveksten jeg.

Sist redigert av Ullvott : 05-02-10 kl 09:44.
Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:38   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. RG-miljøet er stort her, og mange av niåringens venninner går. Jeg vil helst ikke ha henne inn der, og har fylt opp med andre ting. I den alderen har de lyst til så mye at det er ikke noe problem å finne fristende alternativer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:45   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette mener jeg mye om men skal snart ut å reise så ikke så mye tid til å skrive. Men det som jeg synes er mest tragisk er at min generasjon, vi som er født på 70 tallet og er, og bør være bevisste på nettopp dette ser ut til å være så sinnsykt mottaklige for den kjønnsdelingen som samfunnet legger opp til i dag. Det er jo vi som lar oss styre av dette "#¤% komersielle aktører lager til barna våre, til og med tv kalaner blir delt etter kjønn for barn i dag (Disneys nye kanal for gutter slik at de kunne ha Hanna og annet "##% hele døgnet til jenter på andre kananlen). Og unnskyld meg men jeg blir intet annet en fortvilet når jeg hører ansatte i barnehagen automatisk lager rosa krone til jente og blå til gutt. Er det mulig ...

Jeg tror hverken din eller min datter blir "undertrykte" av å være små prinsesser Tjorven men jeg tror vi må være veldig bevisste på at kjønnsroller på hvordan og hva som forventes av gutter og jenter er sterkt tilstede i dagens Norge også, desverre. Det hjelper så lite at de er sjefer og flinke på skolen når faktum er at de vokser opp i et land der kvinner fortsatt er langt fra likestilte med menn i arbeidslivet, vi tjener betraklig mindre en menn. Ikke bare fordi kvinner velger dårlig betalte yrker men vi tjener mindre en menn når vi gjør samme jobben også.

Gammel 05-02-10, 10:20   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det rosa og blå sportsutstyret har vel også som formål å øke forbruket. Det er nok mange som vil ha problemer med å la en gutt arve søsterens rosa ski.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 10:31   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Prinsessekjolene er ikke ødeleggende for likestillingen i seg selv. Det som er ødeleggende er en bevisstløs holdning til inndelingen av verden i "gutteting" og "jenteting" - som Lisa beskriver fra den fæle butikken i London. Jeg misliker de fleste former for gruppeinndelinger basert på kjønn og synes det er viktig å bevisstgjøre mine barn om at det ikke er nødvendig å henge med på en hver trend som dukker opp. En av de viktige oppgavene vi har som foreldre i disse tider er å lære barna våre opp til å bli bevisste forbrukere.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:41.