Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Idretter med slankepress

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 11:43   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: Idretter med slankepress

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Slankepress er det i nesten samtlige idretter desverre. Likevel er nok det største presset blant jevnaldrende. Det er ikke uvanlig at jenter ned i 6-7 årsalderen går sammen på vekten og sammenligner. Med mødre som konstant slanker seg så er det kanskje ikke rart at døtrene også får et slikt forhold til kroppen sin?

Nettopp, og med alle kommentarer i hytt og pine om man man må "skjerpe seg", gå ned noen kilo osv. Mamma sitter og spiser egen middag, da helst uten karbohydrater selvfølgelig.

Gammel 05-02-10, 11:58   #2
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nettopp, og med alle kommentarer i hytt og pine om man man må "skjerpe seg", gå ned noen kilo osv. Mamma sitter og spiser egen middag, da helst uten karbohydrater selvfølgelig.

Sånt er langt verre enn at idretten har fokus på kropp og vekt. Desverre er det nok mange mødre som vil nikke gjenkjennende til utsagnet om at de har egen middag og er på slankern, de færreste av dem vil ønske å innse at de har stor innvirkning på sine barns forhold til mat, vekt og kropp. Det blir alt for lettvint å skylde på idrett og mediene, det er medvirkende årsaker selvsagt men barn lærer av sine foreldre på godt og vondt.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 11:58   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Mamma sitter og spiser egen middag, da helst uten karbohydrater selvfølgelig.

Jeg spiser ofte egen middag, jeg. For jeg har cøliaki. Det går greit å forklare for barna at jeg ikke kan spise den samme pastaen som dem, siden det ikke er bra for meg. Noe lignende må det da gå an å si om det er fordi man prøver å gå ned i vekt (aller helst burde det vel holde å servere sunn og god mat til alle ved bordet).

Jeg har ikke all verdens positive annenhåndserfaringer fra ballettmiljøet. Men at det er en fantastisk danseform som kombinerer styrke, smidighet og musikk, er det ingen tvil om. Jeg hadde ikke hatt noen skrupler mot å sende barna mine (jente og gutt) på balett i ung alder, men jeg ville nok holdt igjen med tanke på operaballetten.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:00   #4
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg spiser ofte egen middag, jeg. For jeg har cøliaki. Det går greit å forklare for barna at jeg ikke kan spise den samme pastaen som dem, siden det ikke er bra for meg. Noe lignende må det da gå an å si om det er fordi man prøver å gå ned i vekt (aller helst burde det vel holde å servere sunn og god mat til alle ved bordet).

Altså, man kan si at "jeg spiser ikke poteter så ofte, for det er ikke så bra for meg".

Gammel 05-02-10, 12:02   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mazunge går på turn, og det er til og med med litt press fra meg. Hun går på allidrett også (i SFO tiden).

Jeg ønsker hun fortsetter på turn ikke for å bli god og komme på elitepartiet, men for å lære en del ting skikkelig. Det er klart at det blandt de beste er press men ikke på Mazungens nivå.

Jeg er ikke så sikker på at det er bare turn og balett som har slikt fokus. Jeg husker historier fra skihopping og langrenn blant annet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:13   #6
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg er ikke så sikker på at det er bare turn og balett som har slikt fokus. Jeg husker historier fra skihopping og langrenn blant annet.

Svømming, stuping, orientering, all kampsport med vektklasser, desverre vanlig i veldig mange idretter.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:00   #7
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

men jeg ville nok holdt igjen med tanke på operaballetten.

Hvorfor det?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:01   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Det er forskjell på å ha cøliaki og å være på evig diett for å gå ned i vekt. Som deg mener jeg at det er fullmulig å servere sunn mat i riktige porsjoner til samtlige rundt et bord. Dette sammen med fysisk aktivitet er jo nøkkelen til en sunn kropp med normal vekt.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:13   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hvorfor det?

Fordi jeg ikke har så veldig god erfaring med dette gjennom andre jeg kjenner. Det trenger jo ikke føre til spiseforstyrrelse, men det er et voldsomt arbeidspress i utgangspunktet. Hvis hun hadde vært lidenskapelig opptatt av balletten, og jeg følte jeg kunne ha en viss kontroll, så for all del. Jeg er nok litt farget av opplevelser fra tidligere.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er forskjell på å ha cøliaki og å være på evig diett for å gå ned i vekt. Som deg mener jeg at det er fullmulig å servere sunn mat i riktige porsjoner til samtlige rundt et bord. Dette sammen med fysisk aktivitet er jo nøkkelen til en sunn kropp med normal vekt.

Ja, dete r jeg jo også enig i. Men hvis mor ikke vil spise poteter fordi hun er på lavkarbodiett (for resten av livet), så må det jo gå an å forklare det utfra et helsemessig ståsted, på samme måte osm jeg må forklare cøliakien min. Men dette blir jo en debatt litt på siden, da. Hva som er sunt kosthold, hva som er akseptabelt av kostholdsomlegging når man har barn å være forbilder for osv.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.