Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom
Jeg har ikke satt meg 100 % inn i dette, men tror at det er sånn at om en "vanlig" gynekolog ser etter nakkefoldtykkelsen i den hensikt å sjekke for Downs, så kan det gi alvorlig irettelse, det har man ikke lov til.
Derimot: Dersom en gynekolog tar UL av en gravid kvinne som kommer for å sjekke at fosteret har det ok liksom, og i den forbindelse ser at nakkefolden er fortykket, så kan gynekologen sende videre til spesialsenter for fosterdiagnostikk.
Jeg tror at bioteknologiloven i Norge er så håpløst uklar at det er en stor gråsone. De kunne ha gjort UL fritt tilgjengelig i et screeningprogram som de gjør i Danmark, og informert om hvilke etiske valg. I stedet valgte de å gjøre det vanskeligere å få ultralyd før uke 12. Jeg har vanskelig for å tolke det som noe annet enn at myndighetene ikke "stoler" på at folk tar det "riktige" valget og derfor så ønsker de å ikke gi folk muligheten selv til å bestemme om de ønsker å beholde et foster med Downs eller ei.
Så de som får nå da er de ressurssterke som ordner det privat som oftest. I tillegg finnes det også klinikker i utlandet som gjør full screening, men morkakeprøve og fostervannsprøve om det skulle være nødvendig.
Jeg har personlig aldri skjønt utregning som gir kvinner over 38 tilgang til fosterdiagnostikk og ikke andre, og synes dette er ulogisk og urettferdig. Jeg synes alle som vil ha det burde få rett og slett, eller ingen.