Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Shabby chic, in eller ut?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-10, 14:33   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mens jeg synes ikke 60-talls interiør er pent i noe hus uansett tidsalder. Det kan være artig om det er gjennomført, men ikke pent. Det kommer an på øynene som ser. Jeg synes at en viss grad av landstil tåles godt i de fleste vanlige hus så lenge man ikke forsøker å kamuflere en funkisbolig. Der er jeg enig i at det fungerer svært dårlig. Jeg synes vel egentlig at stilen huset ellers har og menneskene som bor der er viktigere enn tidsepoken det er fra når det gjelder hva som funker innendørs.

Hva er egentlig 60-talls interiør? Er det hva den jevne person hadde, eller er det hva som var "cutting edge"?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 14:37   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Hva er egentlig 60-talls interiør? Er det hva den jevne person hadde, eller er det hva som var "cutting edge"?

Enhver stilepoke har noen markører som går igjen både i design og i masseproduksjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 14:43   #3
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Enhver stilepoke har noen markører som går igjen både i design og i masseproduksjon.

Joda jeg skjønner det.

Likevel så tør jeg påstå a 60 tallet rommer mye.

F.eks Arne Jacobsens 60 tallsinteriør

Gammel 27-02-10, 14:45   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Likevel så tør jeg påstå a 60 tallet rommer mye.

Ja, selvfølgelig. Det gjør jo enhver stilperiode. Mener du at Arne Jacobesen er utypisk sekstitall? Han er jo en av tiårets aller mest kjente arkitekter og designere.

Typisk for sekstitallet er jo bruk av endel nye produksjonsmetoder, materialer og form. Og det er temmelig lett gjenkjennelig fra Arne Jacobsen til mindre kjente møbelprodusenter.

Gammel 27-02-10, 15:11   #5
Maz
Pauset

Standard

Ja, selvfølgelig. Det gjør jo enhver stilperiode. Mener du at Arne Jacobesen er utypisk sekstitall? Han er jo en av tiårets aller mest kjente arkitekter og designere.

Typisk for sekstitallet er jo bruk av endel nye produksjonsmetoder, materialer og form. Og det er temmelig lett gjenkjennelig fra Arne Jacobsen til mindre kjente møbelprodusenter.

Nei, jeg mener ikke at er utypisk 60 talls. Tvert imot egentlig. Det er derfor jeg spurte tidligere. Fordi jeg tror mange som sier de ikke liker 60 tallet forbinder storheter som ham med 50 tallet. 60 tallet virker for ufaglærte meg som en periode som blir litt oversett av "folk flest". Kanskje en indikasjon på at det blir trendy? (og det er jo beslektet med en del av det som nevnes i tråden her som "Up and comming").

Gammel 27-02-10, 15:19   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, jeg mener ikke at er utypisk 60 talls. Tvert imot egentlig. Det er derfor jeg spurte tidligere. Fordi jeg tror mange som sier de ikke liker 60 tallet forbinder storheter som ham med 50 tallet. 60 tallet virker for ufaglærte meg som en periode som blir litt oversett av "folk flest". Kanskje en indikasjon på at det blir trendy? (og det er jo beslektet med en del av det som nevnes i tråden her som "Up and comming").

Ofte er det slik at en tisperiode strekker seg sånn ca tre år inn i neste. Ingenting er så femtitalls som 1963, liksom. Akkurat som at ingenting er så åttitalls som 1991. Det er jo ulne grenser vi snakker om, ikke et paradigmeskifte hvert nøyaktige tiår.

Se f.eks. på serien Mad Men, den blir beskrevet som femtitalls, men foregår på sekstitallet. Mange som hører at jeg liker sekstitallet tenker på Hair og hippiebevegelsen, og det er jo ikke den delen jeg liker best, hvertfall ikke stilmessig.

Sekstitallet har vært in en god stund, de siste årene har teakmøbler og emaljegreier steget noe helt ekstremt i pris. Jeg håper det er på vei ut snart, slik at jeg kan få ha greiene mine i fred.

Gammel 27-02-10, 15:27   #7
Maz
Pauset

Standard

Ofte er det slik at en tisperiode strekker seg sånn ca tre år inn i neste. Ingenting er så femtitalls som 1963, liksom. Akkurat som at ingenting er så åttitalls som 1991. Det er jo ulne grenser vi snakker om, ikke et paradigmeskifte hvert nøyaktige tiår.

Se f.eks. på serien Mad Men, den blir beskrevet som femtitalls, men foregår på sekstitallet. Mange som hører at jeg liker sekstitallet tenker på Hair og hippiebevegelsen, og det er jo ikke den delen jeg liker best, hvertfall ikke stilmessig.

Sekstitallet har vært in en god stund, de siste årene har teakmøbler og emaljegreier steget noe helt ekstremt i pris. Jeg håper det er på vei ut snart, slik at jeg kan få ha greiene mine i fred.

Suger til meg lærdom. Jeg vet jo at teak har vært inn en stund, men jeg anså det meste som 50 talls.

Jeg vet jo at Conran åpnet Habitat i 64 og at i Storbritania var det starten på en ny era.
Jeg er jo mer opptatt av enkeltgjenstander enn bestemte tidsepoker. Jeg har dessuten ikke plass til mere ting ...

Gammel 28-02-10, 22:45   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Shabby Chic som stilart er vel egentlig litt misforstått her til lands. Shabby Chic pr.definisjon er mye blomster, fjas og blonder, men vi som liker fransk landstil, ispedd industri-stil, hvitt interiør og Hamptons-stil bruker vel feilaktig ofte shabby-chic-uttrykket. Selv orker jeg ikke dilledall-stilen som ofte forbindes med shabby chic, men mange vil nok si at jeg har et typisk shabby-chic-hjem, selv om jeg ikke er enig i det

Mi casa:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Mitt hus 003.jpg (176,6 KB, 36 visninger)
Filtype: jpg Mitt hus 005.jpg (178,2 KB, 38 visninger)
Filtype: jpg Mitt hus 007.jpg (174,9 KB, 32 visninger)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.