Sv: Overformynderi
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg tenker at en BSU-konto er genialt hvis man ikke bruker opp deres mulighet til å spare med skattefradrag. Altså at man kan spare i en bsu-konto til dem i årene før de begynner å betale skatt selv. Men hvis det da spiser av maxbeløpet deres blir det jo ikke noe bra.
Sparer en på en bsu-konto, går det på maxbeløpet. Altså, aldri spare på en bsu-konto i navn til en som ikke får skattefradraget. Ikke sette inn en "startbonus" heller.
Løsningen da er å ha pengene i foreldrenes (eller besteforeldrenes) navn, og overføre i posjoner til BSU-konto når barnet kommer i skatteposisjon.
Å spare til barnet i barnets alder medfører "risiko" for overformybnderiet, men å spare i eget navn innebærer som nenvt over at man må overføre det i "posjoner" for å unngå at det registreres som forskudd på arv. forskudd på arv er i seg selv avgiftsfritt det, sånn i begynnelsen, men "spiser2 av det avgiftsfrie beløpet amn kan arve, slik at det blir mindre igjen av det til arvetidspunktet/senere forskudd på arv.
Men jeg synes dette er en vanskelig sak å helt eksakt finne ut av hvordan vi skal ordne det, jeg ser for meg antakelig en fordeling, han skal jo helt klart ha egen sparekonto, sånn til å tømme sparegrisen på, men eksakt hva vi gjør med "større sparinger", det tror jeg det frister med å ha på oss, i forhold til lånekassen, men heller sørge for "periodisk overførsel i studietiden", evt at vi sparer i bsu-kontoen hans (om slik ordning finnes når den tid kommer) når han begynner å jobbe, eller noe sånn...