|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Vi skal til Tokyo i påsken, eldstesønnen, mannen og jeg. Vi skal først til England og overlate yngstemann til svigers.
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Liste? Uhm, ta med deg det du vanligvis ville tatt med deg. Jeg har bare vært på en langtur, men jeg pakket ikke mer til Sør Afrika enn jeg ville gjort til Oslo.
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Du må huske de 3 P-er: Pass, Penger og Piletter!
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?
Jo'a.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Er det ikke slik at japanske er gater nummerert etter når huset er bygget, aka. umulig for ikkeinnfødte å finne fram? I tillegg så er det frekt å ikke si at man ikke vet, så japanere sender deg heller i feil retning?
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Husk i alle fall ladere og/eller ekstra batterier til alt elektronisk dere har med - telefon, kamera, musikkspiller, PC, hvis dere tar med det. Ekstra minnekort til kamera kan også være greit, man får sikkert kjøpt sånt i Tokyo, altså, men det er greit å ikke måtte gå rundt og lete etter det. Adapter dersom man ikke kan bruke norske støpsel (det vet jeg ikke). Og lad opp alt før dere reiser. (Etter hvert klok av skade lager jeg alltid detaljert liste før jeg pakker, der bl.a. alt av ladere og kabler er spesifisert, og krysser av etter hvert som ting blir pakket.) Ellers er nødvendige medisiner - pluss hodepinetabletter, tamponger og slikt - viktig å huske, kontaktlinser, hvis noen bruker det (og ekstrabriller hvis noen er avhengig av briller), og så lesestoff, gode sko, vannflaske og litt mat til flyturen. Pluss de tre p-ene.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Ta med noen lette innesko til flyet, typ ballerinasko eller noe slikt. Det er slitsomt å sitte med sko på hele tiden, og ekkelt å gå i sokkelesten på flydo.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette avhenger av flyselskap. Selv på aeroflot (som jeg fløy den gangen jeg var i Japan) fikk vi utdelt tøfler til å bruke på flyet.
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
Tøfler har jeg aldri fått på langturer, men på noen turer har vi fått utdelt "engangssokker". Hvis man ikke er sikker, kan det jo uansett være greit å ha med seg noe å ha på bena (jeg går i sokkelesten og skifter heller et par ganger ekstra).
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Ah, sånt er sikkert mer vanlig på selskaper som flyr til Asia.
![]() |
#11 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Vil bare ønske dere god tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Textrovert
|
Vi har en kjempefin Lonely Planet-reiseguide som vi har lest fra perm til perm. Der står det blant annet om at gateadressene er fullstendig ulogiske, og reiseguiden opererer med "se etter det gule huset med bildet av en løve på skiltet" og sånn, fordi adressen i seg selv ikke hjelper det spøtt.
Lade opp alt, ja. Smart. :noterer: Det er amerikanske støpsler i Japan, så vi må skaffe oss en adapter. Hvordan lader man opp en iPod uten PC i nærheten, forresten?
![]() |
#13 |
Textrovert
|
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Det følger lader med, som man kobler iPoden til med den samme ledningen som man ellers kobler i PC-en. Eller forresten vet jeg ikke om det alltid følger lader med, det er mulig de nå må kjøpes separat (det ville jo være fornuftig, slik at folk som oppgraderer til ny iPod ikke trenger å få med ny lader hver gang).
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Fulgte ingen lader med min iPod Shuffle. Da bør jeg sikkert kjøpe en da.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Det stemmer nok det, det fulgte vel ikke lader med min Shuffle heller, jeg bare tenkte ikke på det, fordi jeg hadde laderen som fulgte med den første iPoden min.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Det kom ingen lader med itouchen min heller. Du kjøper bare en sånn hvit klump til, som du igjen fester til adapteren. Man får kjøpt adaptere på flyplassen, der har jeg mitt sett i fra. Eller du kan kjøpe en sånn adapter som passer til appleklumpen.
![]() |
#18 |
safariqueen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Når dere er i Tokyo anbefaler jeg dere å prøve Kobe biff. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?Jeg syntes det var veldig greit å finne fram i Tokyo. Man klarer seg fint uten gatenavn, altså. Fine byen! Hvor skal dere bo?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|