|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
"De"
|
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)
Jeg la meg ikke bort i realitetene. Jeg bare ytret slik jeg syntes det BURDE være.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)Hvorfor er det spesielt? Ville ikke du gjort hva som helst for å ikke treffe på din datters morder på åpen gate? Kan fremdeles ikke se hva det har med hevn å gjøre. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)Som jeg skrev lengre oppi her vil vel de fleste at barnemordere skal murer inne til de råtner bort, men at realiteten er en helt annen. De skal ut i samfunnet igjen. Og dermed bør de ha hatt litt kontakt med samfunnet.
|
|
|
#4 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)Jeg synes det er meget skremmende at noen mener at de pårørende til offeret bør ha noe å si om hvorvidt og når gjerningsmannen skal få permisjon. Eller å blande seg inn i straffeutmålingen i det hele tatt. Ada Sofie vil vel forståelig nok aldri ville at Andersen kommer ut av fengsel, ikke til permisjon og ikke i det hele tatt, men realiteten er at han skal komme ut av fengselet en dag. Da er det like greit å tillate ham korte permisjoner også, som til en viss grad kan "trene" han opp til å møte samfunnet. Jeg synes det er skumlere om han aldri får sine føtter ut av fengselet før han blir løslatt og har sonet ferdig.
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Trene ham til å møte samfunnet igjen? Alvorlig talt, han har vært borte fra gatene i fem ussle år. Hadde det vært mitt barn, så hadde jeg kjempet mot rettssystemet med nebb og klør, en sånn urett behøver ingen å finne seg i. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ræv med ører
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)Ja, jeg hadde også reagert om det var mitt barn. Uansett om det var snakk om fem, ti, femten eller tjue år. Tror du ikke Ada Sofie ville reagert på samme måte om fem år? Det tror i hvert fall jeg. Jeg er glad for at et rettssystem tar seg av slike avgjørelser, og selv om det sikkert er masse som kunne/burde blitt forandret så velger jeg å stole på at det blir gjort på en fornuftig måte for alle parter. Jeg tør ikke tenke på hvordan samfunnet ville vært om det var de pårørende som begynte å blande seg inn i slike straffesaker.
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Det er ikke nødvendigvis snakk om at pårørende skal få blande seg inn i saker, men hvis man utfordrer det eksisterende lovsystemet, så kan påvirkningen føre til en fremtidig lovendring. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ræv med ører
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)Når er det han bør få permisjon da? Når vi tar utgangspunktet i at straffen er sånn som den er? Skal han få lov å få permisjon det siste året, de siste to, eller hva? Hvem er du, hvem er jeg, hvem er Ada Sofie til å bestemme dette? Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke er fagperson og derfor ikke føler at jeg kan bestemme sånt. Jeg tror de som tar de bestemmelsene vet litt mer enn det vi gjør. At straffen i utgangspunktet burde vært mye lengre er noe helt annet, forresten.
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Jeg vil ikke synes det er en forbedring hvis offrets familie eller offret selv blir part i saken. Jeg vil helst slippe USA lignende tilstander der offrets familie innviteres til henrettelsen osv.
|
|
|
#10 |
|
Ustabil
|
Det har du jo til felles med offerets mor, at du mener at dagens lovverk er feil. Jeg mener ikke det er feil at drapsdømte kan få permisjon, når det ikke er overhengende fare for gjentagelse. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er enig i det Olympia skriver her. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
er grønn og fin.
|
Det kan jo tenkes at familien ikke har råd til å flytte også da.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ettersom jeg kjenner til, bor de ikke akkurat i samme byggefelt. Foreldrene til de to jentene bor litt spredt på forskjellige steder i Krstiansandsområdet. Så hvis det skulle være noe poeng for foreldrene å flytte, så måtte det vært til en annen kant av landet....
|
|
|
#14 |
|
Just me
![]() ![]() |
Enig med Olympia her. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)Ja, mtp norske strafferammer, så blir de ikke akkurat frarøvet friheten så lenge at de glemmer hvordan livet på utsiden er. Andersen har vel vært bak lås og slå i knappe fem år, tull og tøys at han trenger permisjon. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)Nå gjelder ikke diskusjonen strafferammen i Norge ( og ikke minst mangelen på å bruke maksstraff).
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)Jeg synes kanskje det generelt bør dømmes mer til forvaring enn det blir gjort i dag.
|
|
|
#18 |
|
Ustabil
|
Hvorfor? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Klart ikke alle er det. Men de som voldtar og dreper barn synes jeg faktisk fortjener litt mer en 5-6 år i fengsel før de får permisjon.
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Man kan ikke dømme folk som er sinnsyke eller mentalt forvirret til forvaring. Folk som er mentalt syke kan derimot dømmes til opphold på psykiatriske avdelinger - noen mener dette er veldig strengt for her finnes det i realiteten ingen maksimaltid.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|