Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om holisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-10, 00:18   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om holisme

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det andre er en personlig opplevelse, som blir meningsløs å diskutere, men man kan prate om ting med formål å skjønne mer, å utvide sin forståels for ting. Man må aksptere at noen har den opplevelsen de har, forsøke å skjønne og sette seg inn i hvordan det er for andre. Det hører mer hjemme på et underforum for livssyn. Livssyn og religion er ikke nødvendigvis det samme.

Hvis du skriver om en religiøs opplevelse, som udiskutabelt er en religiøs opplevelse, type "Jeg har konvertert til Islam", "Jeg tror på Jesus Kristus" eller "Jeg tror at jeg kommer til å ha evig liv", så vil du normalt ikke bli motsagt i det hele tatt, for det er jo ikke noe poeng å diskutere religiøse opplevelser som utelukkende er en personlig greie.

Hvis du derimot sier "(Jeg tror at) Jesus Kristus var Guds sønn", så er du over på påstander, og da vil du umiddelbart finne folk som er uenige med deg og som vil kunne velge å debattere sitt syn, helt uavhengig av hvilket forum du skriver på.

Hvis du ønsker deg et (under)forum der man kan skrive kontroversielle ting uten fare for at de skal bli motsagt eller legges til grunn for diskusjon, da er det ikke et nytt underforum du vil ha, da er det et annet forum enn FP.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 00:25   #2
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis du ønsker deg et (under)forum der man kan skrive kontroversielle ting uten fare for at de skal bli motsagt eller legges til grunn for diskusjon, da er det ikke et nytt underforum du vil ha, da er det et annet forum enn FP.

Jeg ser at du holder deg til det religiøse i kommentaren din og det er bare en liten del av det jeg ønsker meg i et (under)forum. Livssyn og filosofi er mer enn religion, som i min forståelse er mer fastlagt og underordnet f.eks Bibelen, enn egne refleksjoner og tanker (selv om det er mulig å tenke selvstendig også innenfor slike rammer). Du kan også kalle det selvutvikling å være åpen for andre syn på livsspørsmål. Jeg tror at folk har godt av å se på andres virkelighet og føle litt på det.

Gammel 15-03-10, 07:44   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg ser at du holder deg til det religiøse i kommentaren din og det er bare en liten del av det jeg ønsker meg i et (under)forum. Livssyn og filosofi er mer enn religion, som i min forståelse er mer fastlagt og underordnet f.eks Bibelen, enn egne refleksjoner og tanker (selv om det er mulig å tenke selvstendig også innenfor slike rammer). Du kan også kalle det selvutvikling å være åpen for andre syn på livsspørsmål. Jeg tror at folk har godt av å se på andres virkelighet og føle litt på det.

Poenget mitt er at du ikke vil oppnå "fredede" diskusjoner, uavhengig av underforum. Særdeles få på FP vil oppfatte et livssynsforum som et sted der et tema er unntatt for debatt. Ergo vil du ikke oppnå det du ønsker uansett hva vi kaller et eventuelt forum.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 13:20   #4
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis du derimot sier "(Jeg tror at) Jesus Kristus var Guds sønn", så er du over på påstander, og da vil du umiddelbart finne folk som er uenige med deg og som vil kunne velge å debattere sitt syn, helt uavhengig av hvilket forum du skriver på.
.

Hva mener du? Dersom man sier "Jeg tror Jesus Kristus var Guds sønn", så er jo ikke det en påstand. Noe helt annet er det å si "Jesus Kristus var Guds sønn(punktum)."

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:19.