|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Hva min datter ender opp med å gjøre rent yrkesmessig er en ting men selve verdien i høyere utdannelse betyr veldig veldig mye for meg og er noe jeg kommer til å jobbe hard for at min datter også vil få. Alle den kunnskap utenom det rent faglige man tilegner seg gjennom hele prosessen, og den selvtillitten det gir danner så mye grunnlag for så mye og mangt vi skal gjennom her i livet.
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Var dette en morsom historie fordi hun har lengre utdanning enn deg?
Nei, men skal man finne opp "et supert renholdsmiddel" er det en fordel med gode kjemikunnskaper, vil jeg tro. Og skal man utvikle et produkt eller starte en bedrift vil det være en fordel å ha gode økonomikunnskaper m.m.
|
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
Ja
Og svaret er her. Hun burde jo vært langt bedre rustet til å løse oppgaven enn jeg er.
|
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Hvorfor det? Hvis hun f.eks. har studert teologi, tror jeg ikke utvikling av praktisk sans sto høyt opp på agendaen. Jeg har 7 års utdannelse etter VGS og har god praktisk sans, enda jeg bare har "teoretiske fag" på vitnemålet. Broren min som også har lang "teoretisk" utdannelse ville havne på sykehus hvis han tok i en motorsag.
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Mine foreldre synes ikke at jeg gjør noe "ordentlig", siden jeg jobber på kontor. Det meste av det jeg gjør er uendelig praktisk, organisasjonslivet er fylt av kaffekoking, stifting, bretting og reparasjon av bannere og reklameseil. Men det relaterte seg mye mer til hva jeg gjorde da jeg var servitør ved siden av studiene. Jeg jobbet som servitør, hovmester og bartender så mye at prksisen min hadde gitt meg mulighet til å gå opp til fagbrevet. Jeg lot det være, siden jeg holdt på med cand. mag'en, men kanskje jeg burde ha gjort det for moro skyld?
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Her ville faktisk høyere lønn og en aksept fra gjestene for at man triller vogner med mat/tallerkner/vin/whatever gjort svært mye.
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Enig at det er dårlig lønn, men at alle har belastningsskader høres betenkelig ut...Trener de og holder seg i form? Sover de nok? Spiser de skikelig? Jeg vet nemlig fra den samme bransjen, samt i den bransje jeg selv er i, at det er mye belastningsskader og og slitasjeskader som følge av langvarig jobb uten trening på fritiden, elendig kosthold (som følge av vanskelige arbeidstider osv.) og generellt en litt ikke så altfor bra livsstil. Men tungt er det ja, men ikke tyngre enn f.eks. sykepleier, hjelpepleier, tømrer m.fl.
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg kan med hånden på hjertet si at det er helt i orden for meg om barna velger treårig fagutdanning på vgs i stedet for høyere utdanning. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
can-jur
|
Nei, jeg syntes det var morsomt at hun, med hennes utdannelse ikke greide å se den praktiske og enkle løsningen på problemet. Den lå jo der, helt oppe i dagen.
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Ja, det skjønner jeg siden du ikke har evnen til logisk tekning.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Ville hun fått det til før hun tok utdannelsen, tror du?
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Antagelig.
|
|
|
#14 |
|
can-jur
|
Det handler vel i liten grad om tekniske ferdigheter?
|
|
|
|
#15 |
|
Hvor: Akershus
Nuvel....det kommer vel helt an på hva slags høyere utdanning man tenker på, og veien man har tenkt å ta for å komme seg igjennom den...
|
|
|
#16 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Dette momentet er ikkje nevnt av så veldig mange, men er svært viktig for meg. Eg ønsker sjølvsagt ikkje at ein skal gå på universitet berre for å surre rundt og drive sjølvutvikling; noko meir konkret må jo komme ut av det, men like fullt er dei åra på universitetet så gode, og eg ønsker veldig at mine ungar skal få oppleve det samme. Eg prøver sjølv å lære ungane mine kritisk tenkning, men ønsker veldig at dei får oppleve å gå på universitet der dette er satt meir i system. Eg håpar inderlig dei vel å ta høgare utdanning. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Det er vel litt slik at det jeg har gjort som jeg har veldig gode erfaringer med, vil jeg anbefale til mine barn. Mine år på universitet i inn og utland er noe av det jeg er mest fornøyd med. Studert tre forskjellige steder i Norge og et par år i utlandet. Veldig lærerikt på mange måter. Fått venner fra hele verden og opplevd at man klarer å skape seg godt nettverk på egen hånd selv om man ikke kjenner en kjeft fra før i byen. Drikke øl på en tirsdag klokka to, mens man litt senere sitter sammen med medstudenter i kollokvier til langt på natt og forbereder seg til eksamen.Frustrasjonen og gleden over diverse bokollektiver og spenningen rundt et nytt semester. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| griserøkter |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|